ایران ضایعات

ساخت الکل ضدعفونی کننده با استفاده از ضایعات کشاورزی

ساخت الکل ضدعفونی کننده با استفاده از ضایعات کشاورزی

یک شرکت دانش بنیان مشهدی، موفق به تولید صنعتی الکل از ضایعات کشاورزی شد.

الکل به عنوان ماده ضدعفونی کننده، به خاطر نقش مهمی که در مقابله با بیماری کرونا دارد، به جزء لاینفک زندگی امروزی مبدل شده است. به همین خاطر، با تولید چندین برابری در اقصی نقاط دنیا به ویژه کشور ما مواجه شد. یکی از شرکت های دانش بنبان در مشهد، این ماده را از طریق به کارگیری ضایعات کشاورزی تولید کرده و آن را به مرحله تولید صنعتی رسانده است.

آرمان صفائیان، بنیان گذار شرکت دانش بنیان شادان تخمیر خراسان، شکل گیری این ایده را مربوط به یک سال پیش و همزمان با سفر وزیر کشاورزی به این استان بیان کرد. در این سفر از ضایعات 30 میلیون تنی کشاورزی در طول سال، صحبت شد و ایده به کارگیری آنها شکل گرفت. به گفته صفائیان، سابقه 25 ساله در زمینه تولید الکل، این راه را هموارتر ساخت.

شروع این پروژه، قبل از شیوع ویروس کرونا کلید خورد و هدف از تولید آن تأمین الکل سوخت .بود که بین 5 تا 10 درصد به بنزین افزوده می شود. با این کار بنزین سوپر تولید می گردد که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. این طرح مورد استقبال پارک علم و فناوری قرار گرفت. اما شیوع و همه گیری کرونا مسیر پروژه را تغییر داد.

صفائیان همچنین افزود: دولت حمایت خاصی از این پروژه نداشته و با 1.5 میلیارد سرمایه شخصی، این کار آغاز شد. هزینه مورد نیاز برای هر آنالیز، حدود 1.5 میلیون تومان بود که در طول روز چندین آنالیز صورت می گرفت. راه اندازی واحد تولیدی هم نیاز به حدود 7 میلیار تومان می باشد که حمایت دولتی را می طلبد.

اشتغال زایی این طرح حائز اهمیت می باشد. چرا که با رونق گرفتن آن، تقریباٌ به ازای تولید هر 1000 لیتر از آن، 5 نیروی انسانی نیاز خواهد بود. شایان ذکر است که این الکل از نظر کیفیتی نیز در سطح بالایی قرار دارد. در واقع فرمول الکل، ثابت بوده و کیفیت آن به پایه کربنی بستگی ندارد.

به کارگیری کلیه ضایعات کشاورزی از دیگر مزایای اجرای ین طرح است و هیچ محدودیتی در نوع ضایعات وجود ندارد. این کارآفرین ظرفیت بالای این ماده برای صادرات را نیز مورد اشاره قرار داد و هدف خود را تولید 4.5 میلیون لیتری در طول روز عنوان کرد.

دریافت مجوزهای مربوطه از ارگان ها و نهاد های مختلف، یکی از گله مندی های این کارآفرین می باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )