ایران ضایعات

عدم مدیریت ضایعات سنگبری در خمینی شهر

عدم مدیریت ضایعات سنگبری در خمینی شهر

خمینی شهر به دلیل دارا بودن واحدهای فرآوری سنگ های ساختمانی و سنگبری های متعدد، به یکی از قطب های تولید سنگ ساختمانی در کشور تبدیل شده است. اما متاسفانه عدم مدیریت صحیح ضایعات این واحدهای صنعتی، امروزه به یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی در آن منطقه تبدیل شده و خسارات زیادی را به بخش کشاورزی و محیط زیست وارد ساخته، از این رو کارخانه ها و واحدهای فرآوری مستلزم اعمال راهکارهای مدیریتی برای ادامه فعایت خود می باشند.

پسماند سنگبری ها یا همان گل سنگ به خاطر وجود سیلیس، برای محصولات کشاورزی بسیار مضر بوده و سلامت انسان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی از واحدها که تجهیزات و ماشین آلات، بدون استفاده از آب فعالیت می کنند، گرد و غبار زیادی تشکیل می شود که بر سلامت ریه، اثرات نامطلوبی از جمله بیماری سیلیکوزیس بر جای می گذارد. در شرایط کنونی جامعه و همه گیری ویروس کرونا که این عضو از بدن را به شدت درگیر می کند، این موضوع می تواند، از اهمیت چندین برابری برخوردار باشد.

یکی دیگر از ضایعات و پسماند سنگبری ها، دوغاب متشکل از آب و پودر سنگ بوده که در کل خط تولید هم وجود دارد. این شیره رقیق را در حوضچه رسوب منتقل نموده و نهایتا توسط پمپ آن را به خط تولید بر می گردانند. اما مسئله ای که در این میان وجود دارد، گل رسوب کرده در ته حوضچه است که برای خشک کردن به زمین های کشاورزی منتقل می گردند. این امر حاصل خیزی و باروری خاک را از بین برده و مشکلات جدی برای این بخش ایجاد می کند.

سعید یوسف پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خمینی‌شهر در این باره عنوان کرد که این مشکل، به خطر خلأ قانونی و عدم مدیریت صحیح است. وی همچنین از شناسایی 22 واحد آلاینده در سال گذشته و 4 واحد جدید در سال جاری خبر داد. فعایت این گونه مشاغل در محدوده شهری بر اساس بند 20 ماده شهرداری ها قانونی نمی باشد. متاسفانه ابزار قانونی برای برخورد با آنها در اختیار نداریم. البته شورای تامین می تواند به عنوان یک مشکل و چالش شهرستانی مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )