ایران ضایعات

ساماندهی پسماند تنها وظیفه شهرداری نیست

ساماندهی پسماند تنها وظیفه شهرداری نیست

با افزایش مصرف گرایی در جوامع بشری، تولید انواع زباله نیز افزایش یافته است. این حجم از زباله در کنار کثیفی و آلودگی که دارند می توانند به منبعی مهم برای تولید دوباره محصولات تبدیل شوند. برای دستیابی به این مهم وجود مراکز بازیافت و فعالیت آن ها به طور گسترده در سطح شهرها امری ضروری تلقی می شود. در همین راستا وضع قوانین و لایحه های مهم درباره ساماندهی پسماندها می تواند به مهتر شدن روند مدیریتی مراکز بازیافت کمک نماید. اما مساله مهمتر توجه به تفکیک از مبدا است که باید از خانه ها شروع شود. به عبارتی هر خانه باید به یک پایگاه بازیافت تبدیل شود.

 

متولیان ساماندهی پسماند از مسئولیت خود شانه خالی می کنند

اشکان معمارزاده نائب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران در گفتگویی رادیویی پیرامون مساله مذکور اظهار داشت: در حال حاضر ماده 12 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، در "لایحه کمک به ساماندهی پسماندها" بحث معافیت مالیاتی را هدف قرار داده تا بدین طریق تولیدکنندگان عوارض حاصل از فروش کالاهای خود را به چرخه بازیافت تزریق نمایند. اما با این وجود هنوز خبری از تزریق عوارض کالا به فرایند بازیافت نیست.  

معمارزاده در ادامه افزود: مجموع اعضای فعال این مرکز در دو سال گذشته 270 عضو بودند اما هم اکنون تعداد اعضا به 70 عضو رسیده است و بسیاری از فعالان این عرصه با اعلام ورشکستگی از مجموعه خارج شده و اعضای باقیمانده نیز با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود نباید فقط شهرداری ها را متولی و حامی صنعت بازیافت دانست. این در حالی است که براساس آیین نامه قانون مدیریت پسماند، تولیدکنندگان باید عوارض خود را به شهرداری پرداخت نمایند، اما متولیان امر بازیافت تنها شهرداری نبوده بلکه مراکز دیگر نیز در این حوزه فعال هستند. به گفته معمارزاده هم اکنون توزیع عوارض بازیافت تولیدکنندگان فرایند غیرشفافی را طی کرده که این موضوع رویه تزریق عوارض را با ناهمواری روبه رو خواهد کرد.

معمارزاده افزود: طبق ماده 4 قانون مدیریت پسماند، جذابیت استفاده از مواد بازیافتی باید بیشتر از استفاده از مواد اولیه دست نخورده باشد. براین اساس برون سپاری برخی از وظایف شهرداری ها به استارتاپ های دارای دغدغه در این خصوص می تواند به تکمیل نمودن زنجیره مدیریتی پسماند و ضایعات کمک شایانی نماید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )