ایران ضایعات

دلایل رشدقیمت آهن از زبان رئیس اتحادیه آهن فروشان

دلایل رشد قیمت آهن از زبان رئیس اتحادیه آهن فروشان

مدتی است بازار آهن آلات در سراشیبی ناهمواری افتاده و قیمت آن به صورت نجومی رو به افزایش گذاشته به نحوی که ساختمان سازان را نیز با مشکل روبه رو کرده است. این مشکل باعث شده بسیاری از ساختمان سازان نتوانند با قیمتی واحد به خرید آهن آلات مورد نیاز در ساختمان سازی بپردازند و در نتیجه ساخت مسکن با رکود رو به رو شده که به واسطه افزایش قیمت مصالح ساختمانی تنها قیمت آن رو به فزونی گذاشته است.

در همین رابطه در گفت وگویی با عادل محمدپور رئیس اتحادیه آهن فروشان علت را جویا شدیم. وی مدیریت نادرست در حوزه آهن و فولاد را عامل اصلی افزایش قیمت نجومی مقاطع آهنی نام برد. به گفته محمدپور نوسانات نرخ دلار هیچگونه تاثیری در کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات ندارد چراکه تمام مواد اولیه مورد نیاز در تولید آهن آلات در داخل تولید شده و هیچ ماده اولیه از خارج وارد کشور نمی شود.

محمدپور رانت خواری را از دیگر دلایل نوسانات قیمتی بازار آهن و فولاد خواند و افزود: برخی از مسئولین به دلیل عدم اشراف کامل بر موضوع، با تصمیمات اشتباه زمینه رانت را فراهم نموده و با افزایش دلالی زمینه رشد نجومی قیمت محصولات آهنی را سبب می شوند. جالب است که بسیاری از افراد از طریق دلال بازی درآمد کسب می کنند و این مساله برای آن ها به نوعی راهی برای کسب درآمد محسوب شده است. از طرفی پراکندگی واحدهای صنفی و تنوع در اجناس و میزان کیفیت محصول تولیدی نیز از جمله مواردی است که تفاوت قیمتی را مشهودتر می سازد. به طوریکه ممکن است یک واحد تولیدی میلگرد آجدار A3 با سایز 16 را به قیمت 9700 تومان بفروشد و واحد تولیدی دیگر همین محصول را با قیمت 9300 تومان به فروش رساند. این تفاوت قیمتی به دلیل تفاوت در نوع کارخانه سازنده و کیفیت محصول تولیدی ایجاد می شود. حتی نوع شهر سازنده محصولات نیز به طور مستقیم زمینه اختلاف قیمت یک محصول در نقاط مختلف را پی ریزی می کند. به عبارت دیگر در صنف آهن آلات نیز قیمت مصوب وجود دارد اما به دلیل برخی مسائل و دلایل زمینه اختلاف قیمتی بوجود می آید. در این خصوص برخی از واحدها تولیدی به دلیل جذب مشتری بیشتر با فروش محصولات خود با قیمت کم به اصطلاح نرخ عرف بازار را شکسته و باعث بوجود آمدن اختلاف بین واحدهای تولیدی مختلف می شوند.

از دیگر مسائلی که در هر صنفی مطرح است قانون مالیات است. البته برخی از مردم و صنوف آشنایی کامل با تمام قوانین مالیاتی مربوط به صنف خود را نداشته و ممکن است فکر کنند مالیات، مبلغی است که دولت به زور از آن ها می گیرد. در صورتی که مالیات یکی از دیونی است که هر شهروندی موظف به پرداخت آن بوده و زمینه رشد و فعال نمودن بخش های دیگر از صنعت را فراهم می آورد. ناگفته نماند برخی افراد نیز قوانین مالیاتی را دور زده و از پرداخت آن شانه خالی می کنند. برای نمونه دستگاه کارت خوان خود را به نام کارگر خود ثبت می کنند تا با دور زدن قوانین از پرداخت مالیات معاف شوند.

به گفته محمدپور سامانه مالیاتی کشور ضعیف بوده و هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک سامانه الکترونیکی جامع دارد و برای به روزرسانی و تکمیل آن حداقل باید 5 سال زمان گذاشت تا بتوان با شفاف شدن قیمت ها و میزان پرداخت مالیات پرداختی، افراد مرتکب خطا را شناسایی کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )