ایران ضایعات

روشی نوین برای بازیابی ضایعات پلاستیک بدون تغییر خواص

روشی نوین برای بازیابی ضایعات پلاستیک بدون تغییر خواص

زباله های پلاستیکی به عنوان یکی از دسته های انواع ضایعات محسوب شده که تجزیه ناپذیر بوده و ضایعات آن سالیان دراز در محیط زیست باقی مانده و آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. از این رو بازیافت ضایعات پلاستیک روشی مهم در بازیابی و استفاده مجدد از این دسته از ضایعات محسوب می شود.

براساس برآوردهای صورت گرفته سالانه حدود 300 میلیون تن پلاستیک بازیافت شده و از این مقدار تنها 20 درصد پلاستیک جمع آوری شده و بازیافت می شود و مابقی یا سوزانده شده و یا دفن می گردند. آمارهای به دست آمده نشان می دهد بیش از 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس شده و آلودگی دریاها را به دنبال دارد.

در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته به فرایند بازیافت به عنوان منبع درآمدی نگاه می کنند اما برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته به اهمیت فرایند بازیافت و استفاده دوباره از ضایعات پلاستیک واقف نبوده و در اجرای اینکار اهمال کاری می کنند. در صورتی که اگر ضایعات پلاستیک از ابتدا تفکیک شوند و براساس نوع هر دسته فرایند بازیافت روی آن ها صورت گیرد می توان علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند بازیافت، به حفظ هرچه بهتر محیط زیست کمک نمود.

نکته درخور توجه دیگر اینکه معمولا پلاستیک هایی که در اطراف ما رها می شوند در اثر ذوب تغییر شکل داده و ساختارشان تخریب شده و بازیافت آن ها با مشکل همراه خواهد بود. از این رو مقدار کمی از آن ها قابلیت بازیابی دوباره را دارا خواهند بود. اما این نوآوری جدید با نوع دیگری از پلاستیک با نام PBTL طراحی شده که از بلوک های ساختمانی شیمیایی به نام bicyclic thiolactones شناخته می شود.

PBTL پلاستیکی است که بدون اینکه در ساختار آن تغییری حاصل شود، کلیه خواص و یکپارچگی خود را حفظ کرده و می توان از تمام آن برای بازیافت و فراوری مجدد استفاده نمود. برای آزمایش این پلاستیک ابتدا دسته ای از پلاستیک ها را در دمای 212 درجه فارنهایت ذوب کرده و به مدت 24 ساعت در حضور کاتالیزور بازیافت می کنند. PBLT را نمی توان با انواع پلاستیک ها بازیافت نمود و برای بازیافت آن ها باید جداگانه آن ها را در سطل های بازیافت جمع آوری نمود. در این زمینه مونومر ساخته شده از PBLT برای فراوری دوباره و بازیافت به اندازه PBLT اولیه قوی خواهد بود. استفاده از این روش هزینه های فراوری دوباره و تولید مجدد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )