ایران ضایعات

استراتژی غلط در تدوین سند راهبردی سرب و روی

استراتژی غلط در تدوین سند راهبردی سرب و روی

حسین حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی با اشاره به سند راهبردی سرب و روی عنوان کرد: چندی پیش خبری مبنی بر تعیین برنامه راهبردی برای صنعت سرب و روی مطرح شد. از آنجایی که هیچ اطلاعات بایگانی شده ای در رابطه با میزان تولید و استخراج آن به طور مرتب در دست نیست لذا چشم اندازی برای آن نیز متصور نبود. اما در اقدامی از سامانه ای جهت تعیین میزان استخراج، تولید و صادرات این فلز رونمایی شد. وجود استراتژی و چشم اندازی مناسب جهت تدوین چنین سند راهبردی حتما می تواند در جهت پیشرفت این حوزه از صنعت موثر باشد. به گفته حسینقلی در حال حاضر اطلاعاتی از این صنعت در دست نیست پس برچه اساسی قرار است برای آن طرح ریزی انجام شود؟

حسینقلی افزود پیش از این نیز توسط دانشگاه تربیت مدرس برای این حوزه سند راهبردی مناسبی تدوین شد اما به مرحله اجرا نرسید. به عقیده او این سند راهبردی نیز به نتیجه نخواهد رسید چراکه از اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی و کمیته سرب و روی خانه معدن تقاضای ارائه داده و اطلاعات نشده است.

حسینقلی در رابطه با اطلاعات مندرج در سند راهبردی سرب و روی افزود: در این سند ذکر شده که تا 25 سال آینده قرار است میزان تولید سرب کشور به 300 هزار تن برسد. این در حالی است که هم اکنون ظرفیت تولید این فلز در کشور 470 هزار تن برآورد شده است. لذا نمی توان به داده های این سند اکتفا کرد چراکه با دانش کافی و مشورت با افراد آگاه به صنعت سرب و روی، مفاد آن شکل گرفته است. حسینقلی در ادامه تصریح کرد برای درج اطلاعات در این سند به جای مشورت با افراد اهل فن از سیاستمدارانی کمک گرفته شده که هم به امور آگاه نیستند و با تغییر دولت ها جابه جا می شوند.

وی در پایان صحبت هایش افزود: این صنعت هم اکنون با تحریم های ظالمانه، کسری بودجه و تحریم های مالی دست و پنجه نرم می کند و در شرایط فعلی هم اندیشی جهت مرتفع کردن این قبیل مشکلات می تواند به ساماندهی این صنعت کمک ویژه نماید. در مرحله بعد با مشورت از افراد خبره و آگاه استراتژی سند راهبردی بررسی شده و در صورت نیاز اصلاحیه بر روی آن انجام شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )