ایران ضایعات

20 درصد برنامه تولید کنسانتره زغال سنگ تحقق یافت

20 درصد برنامه تولید کنسانتره زغال سنگ تحقق یافت

براساس داده های آماری حاصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید کنسانتره زغالسنگ در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 4.4 درصد افت همراه بوده است. در سه ماهه سال گذشته میزان تولید کنسانتره زغال سنگ 355 هزار تن برآورد شده و امسال میزان تولید 340 هزار تن بوده است. با این حال تولید کنسانتره زغال سنگ 20 درصد از برنامه پیش بینی شده تا پایان سال جلوتر است.

براساس گزارش حاصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 5600 هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که 115 مورد از آن ها مربوط به زغال سنگ بوده و حدود 17 هزار نفر در این زمینه فعالیت می کنند.

در حال حاضر معادن واقع در طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی به اکتشاف و استخراج زغال سنگ در کشور می پردازند. کارخانه ذوب آهن اصفهان اصلی ترین مصرف کننده زغال سنگ در کشور است به طوریکه حدود یک میلیون و 600 هزار تن نیاز سالیانه این کارخانه برآورد شده است. این در حالی است که میزان نیاز زغال سنگ این واحد تولیدی در سال گذشته 700 هزار تن برآورد شده بود. این افزایش میزان مصرف سالیانه زغال سنگ به دلیل تامین ماده اولیه مورد نیاز واحدهای فولادسازی کوره بلند می باشد.

بنابر گزارش سازمان ایمیدرو و مطالعات زمین شناسی در حال حاضر حدود یک میلیارد تن ذخیره زغال سنگ در کشور موجود بوده و برنامه های اکتشاف معادن جدید زغال سنگ در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از مهمترین دغدغه هایی که واحدهای تولیدی مصرف کننده زغال سنگ با آن روبه رو بودند مساله قیمت گذاری آن بود که براساس مذاکرات صورت گرفته بین تولیدکنندگان و واحدهای مصرف کننده مقرر شد قیمت گذاری این ماده اولیه براساس 26.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان انجام شود و عرضه زغالسنگ با این قیمت پایه در بورس کالا انجام گیرد.

به گزارش عباس نعیمی قائم مقام ایمیدرو تا بهمن ماه سال آینده چهار پایگاه امداد و نجات معادن زغال سنگ راه اندازی خواهد شد. قرار است این پایگاه ها در نزدیکی معادن زغال سنگ بنا شود. در حال حاضر بازسازی سه پایگاه امداد و نجات در معادن البرز مرکزی، البرز شرقی و کرمان اجرایی شده و طراحی پایگاه منطقه طبس نیز به پایان رسیده و تا پایان سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

نعیمی در خصوص توجه به ایمنی معادن افزود: یکی از مهمترین وظایف معدنداران رعایت ایمنی معادن و ضمانت حفظ جان کارگران معدنی است. اما اکنون توجهی به حفظ جان نیروی انسانی نمی شود و در چند سال گذشته شاهد حوادث فاجعه باری نظیر معدن یورت بوده ایم. لذا آموزش نیروی انسانی و ارائه گواهی ورود به کار درمعدن از بهترین اقداماتی است که می تواند بخشی از ایمنی کارگران معدنی را تامین نماید. بخش دیگر به عملکرد معدنداران و نیروهای کارگرشان بستگی دارد. 

بر اساس بررسی های صورت گرفته سه معدن سسیرجان، سرب و روی انگوران و زغالسنگ البرز مرکزی سه رتبه اول را در شاخص های ممیزی ایمیدرو، فوریت های پزشکی و مانور آتش نشانی کسب نموده و ایمن ترین معادن در کشور شناخته می شوند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )