ایران ضایعات

راه اندازی اولین سامانه جمع آوری پسماندخشک در گیلان

راه اندازی اولین سامانه جمع آوری پسماندخشک در گیلان

احمد جعفریان معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار گروه فن آوا با اشاره به لزوم توجه به تفکیک پسماند خشک از مبدا عنوان کرد: تفکیک پسماند خشک از مبدا یکی از وظایف تمام جوامع بشری است که توجه به آن ضامن حفظ محیط زیست و سلامت مردم می باشد. علاوه بر اینکه برخی از پسماندهای خشک قابل بازیابی بوده و می توان با بازیافت، آن را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند. به گفته جعفریان در همین راستا سامانه ای به نام "دوباره" جهت جمع آوری پسماند خشک طراحی شده و با همکاری شرکت داده کاوان کندو در استان گیلان به بهره برداری رسید.

وی افزود این طرح نه فقط در استان گیلان بلکه در استان های البرز، تهران، همدان نیز قرار است اجرایی شود و تمام ساز و کارهای لازم اندیشیده شده است. در این طرح نه تنها از شهروندان هزینه ای دریافت نمی شد بلکه با توجه به نوع و حجم پسماند به آن ها مبالغ نقدی و یا کارت اعتباری خرید تعلق می گیرد.

جعفریان افزود برای جمع آوری و تحویل ضایعات در مناطق مختلف استان گیلان کیوسک های بازیافت، ماشین آلات مورد نیاز جهت دریافت زباله از درب منازل، پرداخت هزینه پسماند تحویلی درب منازل از جمله اقداماتی است که در این طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این طرح شهروندان می توانند خودشان به کیوسک های بازیافت مرجعه نمایند و یا با ثبت آدرس خود در سامانه و با مراجعه ماموران جمع آوری پسماند، زباله های ضایعاتی خود را به آن ها تحویل دهند.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت داده کاوان کندو عنوان کرد: سامانه "دوباره" می تواند کمک معیشتی برای خانوارها محسوب شده و به عنوان منبع درآمدی برای آن ها تبدیل شود. جعفریان نیز افزود این سامانه در کنار مزیت های محیط زیستی که به همراه دارد زمینه اشتغال زایی 500 نفر را نیز فراهم می آورد. شهروندان با نصب این برنامه از مزایای آن از جمله استفاده از رستوران ها، خرید بلیط اتوبوس درون و برون شهری، مترو، خدمات پرداخت الکترونیک، تهیه شارژ، استفاده از پارکینگ و... بهره مند خواهند شد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )