ایران ضایعات

تامین مواد اولیه مشکل صنایع فولادی کشور

تامین مواد اولیه مشکل صنایع فولادی کشور

ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از قطب های تولیدکننده و صادرکننده فولاد در کشور هم اکنون با کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می کند. این در حالی است که ایران دارای معادن غنی آهن بوده و می تواند جوابگوی نیاز فولادسازان باشد. در همین رابطه محمدرضا عالم رئیس نظام مهندسی معدن استان اصفهان در رابطه با کمبود مواد اولیه ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: ماده اولیه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان توسط معادن چادرملو و گلگهر تامین می شود که بالغ بر 100 میلیون تن ذخایر معدنی دارند. از زمانی که کارخانجات ذوب آهن در شهرهای دیگر تاسیس شدند این معادن وظیفه تامین مواد اولیه این کارخانه ها را برعهده گرفتند و در نتیجه ذوب آهن اصفهان با کمبود مواد اولیه رو به رو شد. از طرفی معادن سنگ آهنی که در نزدیکی اصفهان واقع اند نیز ذخایر کمی داشته و نمی توانند جوابگوی نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان باشد.

اما نکته قابل توجه بی توجهی صنایع فولادی به اکتشاف معدنی و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بود به طوریکه امروز شاهد مشکل کمبود تامین مواد اولیه این دو غول فولادسازی کشور هستیم. به همین منظور فولاد مبارکه در اقدامی جدید به بررسی و اکتشاف معادن سنگ آهن پرداخته و به دنبال رفع نیاز خود است. بنابراین با برنامه ریزی مدون در خصوص تامین ماده اولیه این کارخانه ها از واردات سنگ آهن بی نیاز خواهد نشد.

عالم در خصوص عدم همکاری معدنکاران با فولادسازان افزود: برخی فولادسازان پرداخت هزینه های اکتشاف خود را به تاخیر می اندازند که به ضرر معدنکار است. در نتیجه معدنکار با پیدا شدن مشتری تمایل بیشتری به دریافت سود آنی و به صورت نقد دارند و ترجیح می دهند دسترنج اکتشاف و استخراج خود را به این دست از مشتری ها بفروشند. به عبارت بهتر تامین نقدینگی مهمترین مشکلی است که معدنکاران با آن روبه رو هستند. خروج مواد معدنی که مورد نیاز صنایع فولادی است در دراز مدت تاثیرات نامطلوبی بر بازار فولاد ایران خواهد گذاشت که باید برای آن فکری شود که ضامن منفعت معدنکار و فولادساز باشد.

عالم در خصوص هزینه بهره برداری و اکتشاف ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه افزود: اگر تولید سالانه ذوب آهن 3 میلیون و 600 هزار تن باشد، حدود 5 میلیون تن سنگ آهن به عنوان ماده اولیه نیاز است. در صورتی که هزینه تولید هر محصول 2000 میلیارد تومان باشد و مواد اولیه از داخل استان تامین شود، می توان گفت ذوب آهن اصفهان سود کرده است.

به گفته عالم توجه به تامین مواد اولیه صنایع فولادی مادر در کشور از مهمترین وظایف معدنکاران است. به عبارت دیگر معدنکاران یک استان تنها نباید به فکر تامین مواد اولیه صنایع فولادی همان استان باشند و باید نسبت به تامین مواد اولیه صنایع فولادی استان های دیگر خود را مسئول بدانند.

عالم به مشکل دیگری که گریبان صنایع معدنی کشور گرفته است اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سازمان حفاظت از محیط زیست در برخی مناطق به دلایل محیط زیستی مجوز استخراج از معادن را صادر نمی کند چراکه برخی از این معادن در نزدیکی حیات وحش بوده و استخراج می تواند زیست بوم آن ها را با خطر مواجه سازد. در نتیجه در کنار توجه به این موارد باید به فکر اکتشاف معادن جدید نیز بود تا هم صنایع کشور آسیب نبیند و هم حیات وحش با مشکل مواجه نشود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )