ایران ضایعات

بررسی مشکلات پیش روی قطعه سازان خودرویی

بررسی مشکلات پیش روی قطعه سازان خودرویی

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرویی در خصوص مشکلاتی که پیش روی صنعت قطعه سازی است اذعان داشت: از جمله مشکلاتی که گریبان گیر این صنعت شده عدم همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز به قطعه سازان و خودروسازان است که ضربه بدی بر پیکره این صنعت وارد آورده است. این در شرایطی است که وزارت صمت نیز اشراف کامل به موضوع پیدا کرده و با تمام توان پیگیر موضوع است.

در این خصوص بیگلو افزود: گزارش های کامل مبنی بر عدم ارائه و همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز واحد قطعه سازی به دست وزارت صمت رسیده و هماهنگی های لازم با مدیران و معاونین این وزارتخانه انجام شده است تا پیگیر این موضوع شوند. در این خصوص شاید نیاز به مراجعه حضوری به دفتر ریاست جمهوری نیز باشد.

به گفته بیگلو یکی دیگر از مشکلات بر سر راه صنعت خودروسازی عدم تامین مواد اولیه بود که با مطرح شدن این موضوع با مدرس خیابانی این معضل نیز مرتفع گردید. در حال حاضر فولاد مبارکه با همکاری پرسنل خود به تولید قطعات فولادی مورد نیاز واحد قطعه سازی خودروسازان پرداخته و مشکل تامین قطعات فولادی مرتفع شده است. در این زمینه تامین مواد اولیه مسی و آلومینیومی در اولویت بعدی قرار دارد.

مشکل بعدی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت تامین نقدینگی قطعه سازان بود. در این باره بیگلو افزود: مطالبات محقق نشده قطعه سازان با حضور مدرس خیابانی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد خودروسازان از محل فروش محصولات یا دارایی های خود در اسرع وقت معوقات 120 روزه قطعه سازان را که حدود شش هزار میلیارد تومان برآورد شده است، پرداخت نمایند.

آخرین موردی که در این جلسه مطرح شد قیمت گذاری قطعات بود. به گفته بیگلو قیمت قطعات در حال حاضر با نرخ های قبلی در اختیار خودروسازان قرار می گیرد که به ضرر قطعه ساز است. در این خصوص به خودروساز دستور داده شد تا با بروزرسانی و اصلاح قیمت ها بر مبنای نرخ دلار و قیمت نهاده های تولیدی، قیمت گذاری صحیح صورت گرفته و قرارداد جدید بر مبنای قیمت گذاری جدید نوشته شود. در این خصوص مقرر گردید قطعه ساز با برآورد هزینه ها، قیمت های هر قطعه را در قرارداد اصلاح نماید. به گفته بیگلو هم اکنون شرکت تامین قطعات خودروی ساپکو با ارائه مدارک خود در حال اصلاح قیمت هاست و قرار است تا پایان تعطیلات دو شرکت قطعه سازی سازه گستر و مگاموتور با ارائه مدارک خود به اصلاح قیمت های خود در قراردادهایشان بپردازند.   

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )