ایران ضایعات

چهار محور برنامه راهبردی وزارت صمت در سال جاری

چهار محور برنامه راهبردی وزارت صمت در سال جاری

مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفت و گویی به تشریح مهمترین اقدامات در دست وزارت صمت در سال جاری و سال های آتی خبر داد. وی در این گفت و گو اذعان داشت: توجه به ظرفیت ها و توان نیروهای داخل کشور، توجه به افزایش کیفیت محصولات تولیدی و همچنین رونق صادرات از مهمترین برنامه های وزارت صمت در شرایط تحریم فعلی محسوب می شود.

به گفته مدرس خیابانی در سال جهش تولید 4 برنامه راهبردی در دستور کار قرار گرفته که امید است با کمک مردم و مسئولان ذیربط در جهت انجام هرچه بهتر آن ها نائل آییم.

مدرس خیابانی در خصوص محور اول برنامه های راهبردی افزود: تحقق اهداف جهش تولید پیرو فرمان رهبری با درنظر گرفتن توان داخلی و قطع وابستگی های ارزی و وارداتی از جمله مباحثی است که در این بخش از برنامه راهبردی وزارت صمت مطرح می شود.

مدرس خیابانی در تشریح محور دوم برنامه های راهبردی مذکور عنوان کرد: در حال حاضر 4000 طرح صنعتی با پیشرفت 80 درصدی در قالب پویش ملی "تولید، تداوم امید" مراحل راه اندازی خود را طی می کنند که قرار است تا پایان دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار گیرند. در همین راستا هر پنجشنبه با حضور ریاست جمهوری و دیگر مسئولان جلسه ای برگزار شده و تصمیم گیری های لازم در خصوص پویش مذکور گرفته خواهد شد. قرار است تا پایان سال حدود 200 طرح صنعتی با سرمایه گذاری حدود 170 هزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی برای 41 هزار نفر به بهره برداری رسیده و افتتاح گردد.

مدرس خیابانی در خصوص محور سوم برنامه های راهبردی در دستور کار افزود: محور سوم توسعه صادرات محصولات با کیفیت و کنترل و نظارت بر واردات است. در این خصوص علاوه بر نظارت و کنترل واردات، اقلام وارداتی را به کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها محدود کردیم. در حال حاضر 2500 کالا مشمول ممنوعیت وارداتی شده اند و مابقی براساس لیست گفته شده از طریق واردات نیاز کشور را تامین می کنند.

وی در خصوص محور چهارم برنامه های راهبردی در دستور کار افزود: کنترل و تنظیم بازار محور چهارم برنامه راهبردی در دست وزارت صمت است. وی در این خصوص افزود تامین مناسب و مکفی کالاهای اساسی از جمله برنامه های تامین معیشت مردم است که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد. استفاده از ظرفیت های خالی واحدهای صنعتی، احیا و راه اندازی واحدهای صنعتی و معدنی تعطیل، تکمیل طرح های نیمه تمام و دستیابی به فناوری های نوین از جمله طرح های در دست بهره برداری در محور چهارم برنامه راهبردی وزارت صمت است.

در پایان مدرس خیابانی در خصوص عملکرد بورس کالا اذعان داشت عرضه و تقاضا اصلی ترین راه کشف قیمت کلیه محصولات بالاخص محصولات فولادی در بورس کالاست و کسی نباید در روند اصولی آن اخلال ایجاد نماید. وی افزود با توجه به اینکه نوسانات نرخ دلار و قیمت جهانی فلزات بر قیمت فلزات داخلی تاثیر می گذارد لذا صادرکنندگان سعی دارند از این فرصت بهترین استفاده را به عمل آورند. اما باید توجه داشت که به همان میزان که صادرات و ارزآوری مهم است به همان میزان نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها نیز اهمیت دارد.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )