ایران ضایعات

تعطیلی دوباره مراکز بازیافت

احتمال تعطیلی دوباره مراکز بازیافت

محمد الموتی دبیر شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور در خصوص فعالیت مراکز بازیافت در دوران شیوع مجدد کرونا عنوان کرد: کشورهای پیشرفته با داشتن امکانات و زیرساخت های مناسب در حوزه بازیافت، با اعمال محدودیت سعی در کنترل شیوع ویروس کرونا داشته اند.

وی با اشاره به مطالعاتی که در این حوزه انجام داده است افزود: انجام فرایند بازیافت با رعایت پروتکل های بهداشتی ادعایی بیش نیست چراکه ذات فرایند بازیافت آلودگی است و امکان رعایت پروتکل بهداشتی در کنار آلودگی تناقضی بی معناست. ضمن اینکه در ضمن فرایند جمع آوری زباله آلودگی ها می تواند به محیط و مردم سرایت کند.

به گفته الموتی توقف فرایند بازیافت نیز زیان جبران ناپذیری به سطح شهرها وارد می کند اما در شرایط فعلی چاره ای جز تعطیلی مراکز وجود ندارد. اما هر یک از خانه ها می تواند به عنوان مرکز بازیافتی عمل کرده و با تفکیک زباله از مبدا قدمی جدی در راستای بهبود دسته بندی و بهینه سازی سرعت بازیافت بردارند. وی در ادامه گفت هر چند در ایران تنها 5 تا 10 درصد زباله ها بازیافت می شوند، اما همین میزان نیز می تواند محلی برای شیوع ویروس کرونا محسوب شود.

الموتی با اشاره به اوایل شیوع ویروس کرونا افزود در ابتدای امر با نامه نگاری با هیئت دولت و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت به مذاکره در خصوص تعطیلی مراکز بازیافت پرداختند و این اتفاق عملی شد اما با کاهش بیماری مجدد این مراکز فعالیت خودشان را به صورت محدود آغاز کردند. در حال حاضر با شیوع مجدد بیماری دوباره این بحث جانی تازه به خود گرفته و برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست لازم است به آن مجددا پرداخت شده و در دستور کار قرار گیرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )