ایران ضایعات

بهترین راهکار نظارتی بر قیمت آهن و فولاد

بهترین راهکار نظارتی بر قیمت آهن و فولاد

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت و گویی در زمینه قیمت بالای محصولات فولادی بیان کرد: در حال حاضر قیمت فولاد در بازار داخلی حدود 25 درصد بالاتر از ارزش واقعی به فروش می رسد. دلالان از التهاب بازار به نفع خود استفاده کرده و تمایلی به پایین آمدن قیمت ها ندارند چراکه نمی خواهند حاشیه سود خود را از دست دهند. عدم کنترل و نظارت صحیح بر سیستم توزیع فولاد و استفاده از روش های غیرمجاز از دلایلی است که می تواند گرانی بازار آهن و فولاد را در پی داشته باشد. هم اکنون چرخه توزیع فولاد از ریل اصلی خود خارج شده و از زمانی که فولاد تولید می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد چند دست چرخیده و افراد زیادی از قبال آن نان می خورند. این مسئله را می توان در تفاوت قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد جست و جو کرد. برای نمونه در هفته گذشته میلگرد در بورس کالا به قیمت 8500 تومان معامله شد در حالی که در بازار آزاد میلگرد حدود 2500 تا 3000 تومان گران تر خرید و فروش می شود.

رستگار افزود برخی کارخانه ها با توزیع محدود محصولات فولادی خود سعی در این دارند که از آب گل آلود ماهی گرفته و از سود حاصله بی نصیب نمانند. وی در ادامه گفت لازم است مسئولان مربوطه جهت کشف قیمت واقعی بازار فولاد در بورس کالا اهتمام بیشتری ورزیده و سر و سامانی به آن دهند. البته در این خصوص جلساتی با حضور معاون ریاست جمهوری برگزار شد که خبرهای آن پیش تر اعلام شده است.

بنابر گفته رستگار اتحادیه آهن فروشان تنها مرجع قانونی تعیین قیمت و توزیع آهن و فولاد است. اما در جلسات متعددی که در خصوص قیمت گذاری و توزیع آهن و فولاد برگزار می شود، خبری از دعوت این اتحادیه نیست و افراد دیگری وارد گود شده و با اتخاذ تصمیم به سود خود بر سیستم قانون گذاری نظارت می کنند. اختلاف قیمت آهن و فولاد در بورس کالا و بازار آزاد ناشی از تصمیم گیری هایی است که به غلط در این حوزه صورت می پذیرد. موارد فوق از مهمترین دلایل تاثیرگذار بر آشفتگی بازار فولاد است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پایان، بهترین راهکار کاهش نرخ حوزه آهن و فولاد را، به رسمیت شناخته شدن اتحادیه آهن فروشان به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری و توزیع آهن و فولاد دانست و افزود اگر به جایگاه قانونی فروشندگان که مجرای قانونی توزیع هستند توجه بیشتری شود، نظارت بر بازار از سوی اتحادیه به بهترین شکل انجام خواهد شد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )