ایران ضایعات

بازار چین فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه فولاد

بازار چین فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه فولاد

کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فولاد جهان در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود از ابتدای سال 2020 به دنبال افزایش پروژه های عمرانی جهت احداث زیرساخت جدید و نوآوری در زیرساخت قدیمی بوده است. سرمایه گذاری بر پروژه های چین از زیرساخت قدیمی به سمت زیرساخت های جدید در حال حرکت است. به عبارت دیگر  چین از بخش سنتی که شامل راهسازی، ساخت بنادر و راه آهن بوده به سمت زیرساخت جدید که شامل طرح های توسعه اینترنت، جایگاه های شارژ خودروهای برقی و ترانزیت ریلی شهری تغییر مسیر داده است. به گزارش فست مارکتس در بخش توسعه زیرساخت جدید بیشترین سرمایه گذاری با 84.85 میلیارد دلار در زمینه ساخت بزرگراه های بین شهری و ترانزیت درون شهری خواهد بود. پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان فولاد مورد نیاز برای اجرای این طرح ها حدود 10.59 میلیون تن خواهد بود که شامل انواع میلگرد، نورد گرم و نورد سرد، فولاد زنگ نزن و..... می باشد. در این راستا ایران با صادرات محصولات فولادی خود علاوه بر تامین فولاد مورد نیاز چین می تواند با افزایش صادرات غیرنفتی به ارزآوری کشور کمک ویژه نموده و ایران را از وضع رکود فعلی خارج نماید.

چین برنامه افزایش پروژه های عمرانی خود را در سه فاز مورد بررسی قرار داده است:

  • در سال 2019 طرح زیرساخت جدید کلید خورد اما هنوز برنامه ریزی های لازم در این خصوص پایه ریزی نشده بود. به گزارش فست مارکتس در ابتدای سال با شیوع ویروس کرونا بازار فولاد چین با کاهش تقاضا روبه رو شد. در این راستا کشور چین برای خروج از رکود، برنامه ریزی برای طرح های عمرانی را سرعت بیشتری بخشید. اما اینبار چین به جای تمرکز بر سرمایه گذاری های بلندمدت (پس از سال 2020) به سرمایه گذاری در طرح های احداث پروژه های عمرانی در کوتاه مدت (سال 2020) روی آورد. در این خصوص برخی از استان های چین نظیر استان شانژی و استان یونان بودجه اختصاص یافته به طرح های سرمایه گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت خود را کاهش دادند. موازی با اینکار برخی دیگر از استان ها سرمایه گذاری برای طرح های کوتاه مدت خود را تا حدودی افزایش دادند. در واقع این سیاست کشور چین برای جلو انداختن برنامه های بلند مدت بود. در این فاز تمرکز کشور چین بر تقویت زیرساخت سنتی نظیر جاده سازی، خط آهن و بنادر متمرکز شد و حدود 62.6 میلیارد دلار به طرح توسعه حمل و نقل و زیرساخت سنتی اختصاص یافت.

  • در فاز دوم و پس از برگزاری جلسه کنگره حزب خلق ملی، 31 استان چین سرمایه گذاری در 23 هزار و 600 پروژه را انجام دادند که اجرای 17.8 درصد از آن ها در سال 2020 برنامه ریزی شده بود. در ماه مارس حدود 75 درصد بودجه برای توسعه زیرساخت ها اختصاص یافت و سهم زیرساخت در پروژه های کلیدی به حدود 88 درصد رسید. پیش بینی می شد از ماه می تا پایان سال سرمایه گذاری در این واحد 15 درصد دیگر رشد داشته باشد اما این مورد محقق نشد. در جلسه کنگره ملی قرار شد تمرکز بر یک زیرساخت جدید، یک شهرسازی جدید و یک پروژه کلیدی مانند حمل و نقل و انتقال آب صورت گیرد. به عبارتی تمرکز اصلی دولت بر اجرای زیرساخت های جدید است و بر روی پروژه های مهم زیرساخت سنتی نظیر خط آهن نیز نیم نگاهی دارد و دولت چین قصد دارد با جلو انداختن برنامه های زیرساخت جدید فرایند توسعه چین را تسریع نماید. اما در این مدت تنها تمرکز بر پرژه های محیط زیستی و آب بوده و زیرساخت جدید فناوری اطلاعات شاهد رشد قابل توجهی نبود.

  • در فاز سوم و پس از برگزاری کنگره حدود 29.7 میلیارد دلار بغیر از مبالغ قبلی به بخش راه آهن اختصاص یافت که تنها 33 درصد آن صرف هزینه های واقعی پروژه شد. همچنین در فاز سوم در بخش راه و آب سرمایه گذاری زیادی صورت نگرفت و تنها بودجه مورد نیاز برای ساخت جاده در استان یونان تامین شد.

با بررسی های صورت گرفته در این خصوص پیش بینی می شود دولت چین به مقادیر قابل توجی محصولات فولادی برای احداث طرح های و اجرایی شدن آن ها نیاز دارد و این فرصت سرمایه گذاری مناسبی برای ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی خواهد بود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )