ایران ضایعات

وضعیت فولاد در بورس کالا تعیین تکلیف شد

وضعیت فولاد در بورس کالا تعیین تکلیف شد

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در خصوص جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با معاون اقتصادی ریاست جمهوری اذعان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده پیرامون مشکلاتی که گریبان گیر حوزه فولاد کشور است مقرر شد دستورالعمل چگونگی عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به شرکت های تولیدی ابلاغ گردد و عرضه فولاد در بورس کالا تداوم یابد.

شهرستانی در این خصوص افزود: تا به این لحظه مرجع تعیین قیمت گذاری محصولات فولادی، قیمت 3 ماه اخیر شمش فولاد خوزستان بوده است. با توجه به رایزنی های صورت گرفته در خصوص افزایش ضرایب قیمت گذاری محصولات فولادی، تولیدکنندگان فولاد خواستار عدم تغییر ضرایب و تعیین قیمت دستوری برای محصولات فولادی از جانب دولت شدند. به عقیده فولادی ها برخی از تصمیمات معاونت معدنی دستاوردهای قیمت گذاری زنجیره فولاد در 12 سال اخیر را از بین خواهد برد. تولیدکنندگان فولاد معتقدند اگر دولت در روند قیمت گذاری محصولات فولادی دخالتی نداشته باشد بازار به مرور به تعادل خواهد رسید.

شهرستانی قیمت گذاری دستوری را عامل ایجاد رانت در بازار دانست و افزود: با برداشتن سقف قیمتی در بورس کالا تعادل بین صادرات و بازار داخل بوجود خواهد آمد. لذا مقرر شد با زیرنظر گرفتن بازار فولاد در بورس کالا تا دو ماه آینده در خصوص برداشتن سقف قیمتی تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.

نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص افزایش قیمت بازار فولاد اذعان داشت عرضه فولاد در کشور باید متناسب با نیاز بازار تامین گردد. اما به عقیده شهرستانی زمانی عرضه کالا مشکل گرانی را حل می کند که پای قیمت گذاری دستوری به میان نباشد. به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری با ایجاد تقاضای کاذب در بازار علاوه بر افزایش قیمت ها تاثیر افزایش عرضه را نیز از بین خواهد برد.

شهرستانی افزود در این جلسه ییشنهاد شد قیمت داخلی محصولات فولاد، پس از کسر هزینه حمل از کارخانه تا بازارهای صادراتی از قیمت فولاد تعیین شود.

وی در پایان افزود نتیجه ای که از جلسه به دست آمد این بود که عرضه محصولات فولادی بدون تغییر ضرایب قیمتی در بورس کالا ادامه داشته باشد و در خصوص برداشتن سقف قیمتی در بورس با بررسی های همه جانبه تصمیمات لازم گرفته شود.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )