ایران ضایعات

اختصاص ارزحاصل ازصادرات فولاد و مس به صنعت خودرو

اختصاص ارزحاصل ازصادرات فولاد و مس به صنعت خودرو

برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند با توجه به اینکه دولت وعده داده تا ارز حاصل از صنایع معدنی جهت واردات در اختیار بخش قطعه سازی و صنعت خودرو قرار گیرد، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و صادرکنندگان معدنی همکاری لازم را انجام نمی دهند. این در حالی است که فعالان معدنی با رد این گفته معتقدند هم اکنون ارز صادراتی حاصل از صنعت فولاد و مس در اختیار بهش خودروسازی قرار می گیرد.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص اجرایی شدن طرح اختصاص ارز حاصل از صادرات به صنعت خودرو اذعان کرد: در حال حاضر علاوه بر صنعت خودرو، دیگر بخش ها نیز از ارز حاصل از صادرات بخش معادن استفاده می کنند.

وی در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر این طرح در دست اجراست و صادرکنندگان حوزه مس ارز صادراتی خود را در اختیار بخش خودرو قرار می دهند. به طور مثال شرکت ملی صنایع مس ایران بخش عمده ای از ارز حاصل از صادرات خود را در به بخش قطعه سازی و صنعت خودرو اختصاص داده است.

شکوری در خصوص مشکلات پیش روی صادرات کشور افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم است بازگشت ارز صادراتی به کشور به سختی صورت می گیرد و ناهمواری های زیادی پیش روی صادرات کشور است. با این وجود شرکت های بسیاری نظیر شرکت های بخش پتروشیمی و معدنی کماکان با قدرت مشغول به صادرات هستند و ارز صادراتی خود را در اختیار واحدهای دیگر تولیدی قرار می دهند.

شکوری در خصوص نرخ ارز نیمایی افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که صادرکنندگان با آن درگیر هستند این است که ارز صادراتی در سامانه نیما و در قالب ارز نیمایی وارد می شود. این در حالی است که اختلاف قیمت فاحشی بین ارز نیمایی با ارز در بازار آزاد وجود دارد. در این شرایط صادرکننده از بازگشت ارز حال از صادرات خود امتناع می ورزد یا متضرر شده و ارز خود را با قیمتی کمتر از بازار آزاد در اختیار بخش های دیگر قرار می دهد.

در این خصوص شکوری اضافه کرد فعالان اقتصادی باید برای تامین تجهیزات خود از ارز آزاد استفاده کنند. لذا با طراحی سامانه ای جهت هرچه بهتر انجام شدن بازگشت ارز و رفع اختلاف فاحش بین ارز نیمایی و ارز آزاد می توان به ادامه روند بازگشت ارز صادراتی در شرایط فعلی کمک نمود. در غیر اینصورت ممکن است صادرکنندگان بخش مس و فولاد که اکنون با بخش خودرویی همسو شده اند در آینده ارز خود را در اختیار سایر صنایع قرار ندهند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )