ایران ضایعات

آرامش قبل از طوفان بازار کاغذ

آرامـش قبل از طوفان بازار کاغذ

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان فتوکپی تهران در خصوص اوضاع نابسامان کاغذ اظهار کرد: تقریبا تمامی مواد اولیه مورد استفاده در صنعت کاغذسازی و حتی خود کاغذ، وارداتی هستند و نوسانات قیمت دلار مستقیما بر این بازار تاثیرگذار بوده است. یکی از معضلات اساسی در صنعت کاغذ این است که بازار واردات و توزیع کاغذ از حضور دلالان اشباع شده و در این میان تنها کسانی که با افزایش نرخ دلار موج سواری می کنند و سودهای کلانی به جیب می زنند همین دلالان هستند.

براساس گزارشات به دلیل تقاضای ضعیف چند ماه اخیر ناشی از ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و کسب و کارها واردات به اندازه یک دهم در سال پیش انجام شده و در نتیجه هنوز قیمت کاغذ در بازار به صورت واقعی ارزش گذاری نشده است.

از طرفی واردکنندگان با انتقاد از دولت می گویند یک بار وعده ارز می دهند و روز دیگر می گویند ارز وارداتی خود را از صادرکنندگان بگیرید. این در حالی است که بازار ثابت قیمت کاغذ در سال گذشته با روند افزایشی در امسال روبه رو بوده است.

 لذا به عقیده آن ها دولت برنامه مدون و از پیش نوشته شده ای برای کنترل و نظارت بر بازار کاغذ وارداتی ندارد.

بسیاری از تحلیل گران و واردکنندگان حوزه کاغذ پیش بینی کرده اند که قیمت کاغذ در بازار فعلی واقعی نبوده و با شروع خریدهای سال تحصیلی جدید باید منتظر افزایش قیمت کاغذ در بازار باشیم. بنابر پیش بینی واردکنندگان کاغذ در جهان حدود 850 دلار معامله می شود که معادل آن در ایران حدود 19 هزار تومان است در صورتیکه هم اکنون کاغذ کیلویی 16 هزار تومان معامله می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )