ایران ضایعات

پیامدهای مثبت و منفی افزایش نرخ دلار برای معدنکار

پیامدهای مثبت و منفی افزایش نرخ دلار برای معدنکار

دبیر انجمن زغال سنگ ایران درباره اثرات منفی افزایش نرخ دلار افزود: هزینه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی بالاست و معدنکار متحمل هزینه های سنگینی می شود. از طرفی هزینه نوسازی تجهیزات 10 تا 15 درصد هزینه های معدنکار را تشکیل می دهد.

به گفته یکی از فعالان معدنی  بیشتر معدنکاران ماشین‌آلات و ابزارآلات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه می‌کنند، با توجه به افزایش قیمت دلار می‌توان گفت مانعی جدی برای فعالیت معدن شکل می‌گیرد که به راحتی هم حل نمی‌شود. این در حالی است که بانک مرکزی هم به‌راحتی ارز در اختیار فعالان اقتصادی قرار نمی‌دهد و این مسئله کار را برای معدنکاران دشوارتر می‌کند.

چاپاری افزود افزایش قیمت قطعات در کنار افزایش قیمت ماشین‌آلات مشکل دیگری است که معدنکاران با افزایش بهای دلار با آن روبه رو هستند. وی اضافه کرد برخی مسئولان کشوری ورود قطعه را به کشور ممنوع کرده اند. در حالی که کیفیت قطعات داخل مناسب کار نبوده و موجودی قطعات داخل جوابگوی حجم تقاضا نیست.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به افزایش نرخ دلار اعلام کرد افزایش بهای دلار در کنار اثرات منفی، تاثیرات مثبتی هم دارد.

به گفته صمدی سال قبل ذوب آهن اصفهان زغال سنگ را یک میلیون به ازای هر تن از معادن داخل خرید می کرد. در حالی که با دلار 12000 تومانی سال قبل امکان واردات زغال سنگ حدود 2 میلیون به ازای هر تن فراهم بود.

اکنون با دلار 22000 تومانی واردات زغال سنگ برای ذوب آهن اصفهان 5.3 میلیون تن به ازای هر تن آب می خورد. در نتیجه گرایش به سمت تولیدات داخلی مقرون به صرفه است و امکان رقابت با زغال سنگ وارداتی وجود دارد. در نتیجه با افزایش استخراج و تولید زغال سنگ داخلی زمینه رونق معادن زغال سنگ کشور فراهم می شود.

به گفته صمدی شرکت های معدنی در شرایط فعلی با تمرکز بر صادرات می توانند به سود برسند. در این خصوص دولت با ورود به موقع و نقش مثبت خود می تواند به تسهیل صادرات کمک موثری کند.

اما این سود کوتاه‌مدت بوده چراکه عوامل مختلف ازجمله شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها، ضعف شناخت از بازارها و اعمال عوارض سنگین از سوی دولت بر مواد معدنی باعث می‌شود فعالان اقتصادی در بخش معدن نتوانند به درستی از این شرایط استفاده کنند.

در نتیجه اگرچه نرخ دلار برای معدنکار اثرات مثبتی دارد اما این مزایا کوتاه مدت بوده و اما پیامدهای منفی آن در دراز مدت مشخص خواهد شد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )