ایران ضایعات

آشنایی با مولیبدن و کاربرد های آن

آشنایی با مولیبدن و کاربرد های آن

مقدمه

مولیبدن یکی از عناصر پر کاربرد در صنعت می باشد. در رابطه با این عنصر و کاربرد های آن در ادامه مطالبی ارائه می شود. آن را تا انتها دنبال نمائید.

مولیبدن چیست؟

مولیبدن، یکی از عناصر جدول تناوبی است که با نماد MO نشان داده می شود. عدد اتمی آن 42 می باشد. این عنصر در طبیعت یافت نمی شود و به شکل کانی مولیبدنیت در برخی رگه های سنگی کوارتز قابل جست و جو است. این فلز استراتژیک معمولاً با مس همراه بوده و به همین خاطر جزو محصولات جانبی مجتمع‌های مس عنوان می شود.

تاریخچه مولیبدن

مولیبدن، برای اولین بار در سال 1778 توسط یکی از دانشمندان سوئدی کشف شد. این اکتشاف تا سالها صرفاً در حد آزمایشگاهی باقی ماند. در جنگ جهانی اول نیز برای تولید فولاد های مقاوم نسبت به حرارت، در موتور هواپیماها و همچنین زره پوش ها از آن استفاده شد. قرن نوزدهم میلادی، مهم ترین معدن مولیبدن در کشور نروژ شناسایی شد. معادن دیگری نیز در سال های بعد کشف و مورد بهره برداری قرار گرفت. ایالت متحده آمریکا نیز در این زمینه، پیشرفت های زیادی را تجربه کرد و توانست نود درصد از مولیبدن مورد نیاز در سراسر جهان را تامین نماید. شیلی و مکزیک هم جزو کشورهای پیشرو در تولید آن به شمار می رفتند. در حال حاضر، کشور های چین، آمریکا، کانادا، روسیه و ارمنستان جزو بزرگ ترین تولید کنندگان آن هستند.

ویژگی های مولیبدن

یکی از بارزترین ویژگی های مولیبدن، همان طور که در ابتدای مطالب اشاره شد، این است که در طبیعت یافت نمی شود و برای دستیابی به آن باید رگه های سنگی کوارتز را استخراج کرد. استحکام بالا نیز از دیگر ویژگی های آن محسوب می شود. چقرمگی بالایی هم دارد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی در مورد آن گزارش شده است.

کاربرد های مولیبدن

مولیبدن به واسطه ویژگی های منحصر به فردی که دارد از کاربرد های متنوعی برخوردار است:

استفاده در صنعت فولاد سازی و ریخته گری را باید از اهم کاربردهای این عنصر عنوان کرد. برای ساخت چدن هم مورد استفاده قرار می گیرد. برخی تجهیزات نظامی، همچنین سیستم های لوله کشی در پالایشگاه ها نیز به آن نیاز دارند. در ساخت و تولید ابزاری که برای سوراخکاری مورد استفاده قرار می گیرند مثل دریل هم کارایی زیادی دارد. یکی دیگر از کاربردهای مولیبدن بهره مندی از آن در صنعت خودرو سازی و کشتی سازی می باشد.

همچنین از پودر مولیبدن به عنوان یک نهاده گیاهی استفاده می کنند. کاربرد پزشکی آن هم مورد توجه است. علاوه بر این در ساخت کوره های دما بالا، صنایع شیشه و سرامیک، تولید لامپ، صنعت نفت، صنعت رنگ سازی نیز قابلیت استفاده دارد.

 شکل های تشکیل شده مولیبدن

 فلز مولیبدن معمولاً به اشکال مختلف از جمله شمش، میله یا سیم، پودر، ورق های شکل پذیر و بلور های بزرگ عرضه می گردد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )