ایران ضایعات

سرب و روی نیازمند استراتژی

سرب و روی نیازمند استراتژی - شمش روی - شمش سرب - کاربرد سرب

سرب و روی نیازمند استراتژی: در حال حاضر حدود 450 هزار تن ظرفیت تولید شمش روی و 420 هزار تن ظرفیت تولید شمش سرب در کشور وجود دارد . به گزارش دنیای معدن شمش سرب و روی به کشور های چین و هند و کره جنوبی و و ترکیه و امارات و اندونزی و تایوان و پاکستان و کشور های اروپایی صادر مشود. به گفته کارشناسان این حوزه تولید کنندگان سرب و روی کشور برای تامین خوراک کارخانه های خود وابسته به معدن انگوران هستند این معدن 30 یا 35 درصد خوراک این تولید کنندگان را تامین می کند با این حال این تولید کنندگان را تامین می کند با این حال این تولید کنندگان هنوز با این مشکل تامین مواد اولیه روبرو هستند. از سوی دیگر هزینه تمام شده تولید این کارخانه ها بالاست و از فناوری قدیمی برای  تولید محصولات خود استفاده می کنند بنابراین باید تمهیدات ویژه ای برای رفع مشکلات در انها اندیشیده شود . صنعت سرب و روی ایران با در اختیار داشتن معدن (انگوران ) و (مهدی اباد ) که دومین ذخیره بزرگ سرب و روی جهان است به همراه سایر معادن دیگر می تواند نقش مهمی در اقتصاد و افزایش صادرات ایفا کند. این صنعت از 22 سال پیش فعالیت خود را اغاز کرده و از یک وارد کننده سرب و روی  به صادر کننده ی ان تبدیل شده ایم. حال با توجه به ظرفیت هایی که در ایران وجود دارد تنها از 30 درصد کارخانه های فراوری سرب و روی استفاه می شود در حالی که باید از صد در صد ظرفیت های موجود بهره برد . انچه در این باره اهمیت دارد این است که معادل سرب و روی ایران باید بتوانند در بخش اکتشاف و استخراج و فراوری فعالیت های بیشتری داشته باشند و محصولات مورد نیاز را در اختیارواحد های ذوب قرار دهند.

کشور ما چهارمین تولید کننده ی بزرگ سرب و روی در اسیا بعد از چین ، قزاقستان و هند است که از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را دراسیا دارد . تنها 3 درصد ذخایر سرب و روی جهان در مهمترین معادن ایران یعنی مهدی اباد و انگورتن قرار دارد. بر اساس اطلاعات بازار فلزات لندن اسیا حدود 54 درصد روی جهان و بیش از نیمی از تولید جهانی این فلز را به خود اختصاص داده و پس از ان اروپا با 23 در صد در رتبه دوم دنیا قرار دارد . روی بعد از اهن و المینیوم و مس چهارمین فلز پرکاربرد در دنیاست. 

صادرات سرب و روی

درحال حاضر این صنعت دارای ظرفیت های تولید کنسانتره سرب و روی و شمش سرب و روی است به همین دلیل توانمندی خوبی در حوزه صادرات به کشورهای منطقه دارد اما متاسفانه برخی مشکلات از جمله کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش باعث کمرنگ شدن حضور این صنعت در بخش صادرات کشور شده است. کشور های هند و ترکیه و کره جنوبی و امارات و اندونزی و تایوان و پاکستان اصلی ترین بازار های صادراتی سرب و روی ایران به شمار می رود در نتیجه اقذامات مطلوب برای بازاریابی انها انجام شذه است . مازاد تولید سرب و روی کشور می تواند انگیزه صادرات ان را افزایش دهد اما کمبود مواد اولیه یکی از موانع اصلی برای ورود به بازار های صادراتی است که با رفع این موانع می توان میزان صادرات خود را به دیگر کشور های دنیا توسعه داد.

تامین خوراک تولید کنندگان از انگور   

یکی از کارشناسان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به صمت گفت : 12 کارخانه فراوری و 74 کارخانه تولید شمش و سولفات روی کشور از معدن انگوران خوراک مورد نیاز خود را تامین می کنند یعنی 4 کارخانه در زمینه سولفات روی و 70 کارخانه نیز در زمینه شمش روی مواد اولیه مورد نیاز خود را از انگوران تامین می کنند. به گفته این کارشناس معدن انگوران تنها حدود 30 یا 35 درصد خوراک مورد نیاز تولید کنندگان سرب و روی را تامین می کند.

ظرفیت تولید 450 هزار تن شمش روی

در همین حال مجتمع معدنی سرب و روی مهدی اباد اظهار کرد : حدود 85 کارخانه تولید کنندهروی کشور در مجموع از ظرفیت تولید 450 هزار تن شمش روی برخوردار هستند اما به دلیل کمبود خوراک برای این تولید کنندگان نمی توان از تمام ظرفیت های لازم انها استفاده کرد. امین صفری تصریح کرد : معادن کوچک برای تامین خوراک تولید کنندگان سرب و روی در کشور وجود دارد اما اتکای اصلی تاین تولید کنندکان به معدن انگوران است حداکثر ظرفیتی که از این معدن می تواند استخراج می شود یک میلیون تن در سال است که متاسفانه کفاف این تعداد کارخانه را نمی هد .

  صفری عنوان کرد : شمش سرب محصول جانبی روی است یعنی بیشتر کارخانه های که تولید کننده روی هستند از باطله های خود سرب و نقره را به  دست می اورند که برخی این سرب را تبدیل به شمش می کنند اما به طور معمول به صورت کنسانتره سرب و نقره به فروش می رسد.وی با بیان اینکه کارخانه های تولید کننده سرب و روی از مشکلات زیست محیطی نیز برخوردار هستند گفت : بیشتر این تولید کنندگان در کارخانه های خود از فناوری قدیمی استفاده می کنند . روش ها و فراوری ان ها به روز نیست و شرایط زیست محیطی نیز در زمان احداث این کارخانه ها در نظر گرفته نشده از این رو این کارخانه ها از مشکلات زیست محیطی برخوردار هستند که با استفاده از فناری های جدید به نوعی می توان این مشکلات را کاهش داد . مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی اباد خاطرنشان کرد : شمش سرب بیشتر در باتری سازی و در بخش هایی که از عناصر سنگین استفاده می کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشترین مصرف روی نیز در روکش ورقه های فولادی است و در کنار ان به شکل جزیی تری در ظروف یکبار مصرف و صنایع از این دست استفاده می شوداما عمده مصرف آن در گالوانیزه کردن ورق های فولادی به عنوان روکش فلزی در صنایع است . صفری با اشاره به این که بیشتر تولید کنندگان شمش سرب و روی بخش خصوصی هستند گفت : عمده محصول شمش سرب و روی صادر شده و بیشتر این صادرات به ترکیه و کشور های اروپایی و چین است.

وی مطرح کرد : مشکلی که در حوزه ی روی وجود دارد نبود استراتژی مشخص در این بخش است که در این زمینه باید تلاش شود استراتژی های این حوزه در عمل تعیین شود ضمن اینکه شرکت ها و صاحبان صنایع روی هر کدام به یک سمتی حرکت می کنند واز وحدت رویه برخوردار نیستند که این نبود یکپارچگی باعث شده نتوان از حداکثر ظرفیت برای این بخش و همچنین فناوری های روز در این حوزه استفاده کرد . مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی اباد ادامه داد : مشکل دیگر این است که کارخانه هایی با ظرفیت بسیار پایین در حوزه سرب و روی وجد دارد که از این رو به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده این تولیدات نمی توان شاهد توسعه این بخش و به روز کردن فناوری ها در کارخانه ها باشیم . صفری افزود : اگر شرایطی فراهم شود که این کارخانه های تولید کننده شمش سرب و روی را به قسمتی سوق دهیم که این تولید کنندگان از فناوری های روز استفاده کنند و کارخانه های کوچک با هم ادغام شوند بدین ترتیب واحد های کوچک از بین می رود و هزینه های تولید نیز کاهش پیدا خواهد کرد .

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۹ بهمن ۹۷
    جهانگیر صابر :
    با سلام احتراما تقاضای خرید شمش سرب دارم .
    پاسخ
  • ۱۲ آذر ۹۸
    امدادی :
    کنسانتره ی سرب و روی و آهن . معادن پلی متال می خوام لطفا تماس
    پاسخ
  • ۱۲ آذر ۹۸
    س یما امدادی :
    شمش روی 99 و 98 درصد دارم
    پاسخ