ایران ضایعات

تولید آلومینیوم از قراضه

تولید آلومینیوم از قراضه ،آلومینیوم پایه ، آلومینیوم ثانویه

تولید آلومینیوم از قراضه : رویکرد جهانی به آلومینیوم روزبه روز بیشتر می شود و این فلز درحال جایگزینی فولاد و مس است و به نوعی تبدیل به شاخص توسعه یافتگی می شود. در این راه یکی از مهمترین موانع حرکت کشور به این سمت، کمبود مواد اولیه برای تولید آلومینیوم است که ضایعات آلومینیوم می تواند به نوعی این کمبود را پوشش دهد. از سه کارخانه عمده تولید آلومینیوم در ایران، تنها کارخانه ایرالکو از فناوری تولید آلومینیوم از قراضه برخوردار است. کارخانه ایرالکو حدود 150 تا 200 هزار تن آلومینیوم تولید می کند، اما تولید آن با قراضه به حدود 300 هزار تن میرسد. مجید پورعطار، مدیرعامل ایرالکو چندی پیش اعلام کرد، این شرکت به زودی برای تولید آلومینیوم ثانویه (بازیافت قراضه) اقدام خواهد کرد که حجم آن معادل کل تولید فعلی این کارخانه هدف گذاری شده است. به گفته کارشناسان این صنعت، ضایعاتی که از تولید آلومینیوم به دست می آید از نظر کیفیتی تفاوتی با آلومینیوم پایه ندارد. از این رو می توان به سمت تولید آلومینیوم بیشتر با این قراضه ها گام برداشت.

آلومینیوم پایه و ثانویه

بار یا شارژ کوره ریخته گری و مواد اولیه مورد نیاز که در ریخته گری آلیاژهای آلومینیوم به کار می روند به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که شمش های اولیه ، شمش های ثانویه ،  قراضه ها و برگشتی ها، آلیاژسازها و مواد کمک ذوب از جمله این مواد هستند. 

قراضه آلومینیومی و ضایعاتی که در کارخانه های تولیدکننده آلومینیوم به دست می آید در صنایع مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از این ضایعات آلومینیوم در صنعت خودرو سازی ، بیلت و در و پنجره سازی استفاده می شود و همچنین در تولید شمش های ثانویه از ذوب و تصفیه قراضه ها و یا ذوب مجدد و تصفیه و اضافه کردن مواد ترکیبی معین استفاده می شود، معمولا ً از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و مقداری ناخالصی معمولی مثل مس، آهن و سیلیسیم را دارند.

درباره تفاوت آلومینیوم پایه و ثانویه محمد آشفته آج بیشه، مشاور آلومینیوم ایمیدرو عنوان کرد: ضایعاتی که از بدنه آلومینیومی خودروها به دست می آید "آلیاژی" هستند و همچنین ضایعاتی که از کارخانه های تولیدکننده آلومینیوم به دست می آید، بازیافت شده و تبدیل به آلومینیوم با گرید 97 به بالاتر می شود که آلومینیوم "پایه" نامیده می شود. آلومینیوم "ثانویه" در حقیقت همان بازیافت آلومینیوم است که در آلیاژ به کار برده می شود. این گونه از آلومینیوم بیشتر در صنایعی مانند بلیت سازی مورد استفاده قرار می گیرد که با آلیاژ ترکیب می شود، اما در آلومینیوم پایه به کار برده نمی شود. آشفته آج بیشه در ادامه عنوان کرد: ترکیبی از آلومینیوم پایه و آلومینیوم ضایعاتی به علاوه آلیاژهای دیگر به آلیاژ محصولی نهایی تبدیل می شود که تفاوت چندانی با آلومینیوم اولیه نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در ایران تنها یک واحد آلومینیومی این بازیافت و ترکیب را انجام می دهد، عنوان کرد: ترکیب آلومینیوم ثانویه با آلومینیوم پایه در هرمزال و المهدی انجام نمی شود و تنها واحدی که این فرآوری را انجام می دهد، واحد ایرالکو است.
آشفته آج بیشه در ادامه درباره نحوه قیمت آلومینیوم پایه و بازیافتی عنوان کرد: قیمت بازیافت در کشورهای مختلف، قیمت های مختلف خواهد داشت، این درحالی است که آلومینیوم پایه یک قیمت جهانی دارد. وی در ادامه توضیح داد: بنابراین زمانی که قیمت آلومینیوم جهانی در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است آلومینیوم ثانویه صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما در عوض زمانی که قیمت آلومینیوم پایه بالاست، آلومینیوم ثانویه و ضایعات آن صرفه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۱ بهمن ۹۶
    احمد کوهی :
    سلام خریدار شمش آلومینیوم هستم
    فرزاد فروغی در پاسخ میگه :
    سلام در استان چهار محال و بختیاری مشغول ریخته گری هستم برای همکاری تماس حاصل بفرمایید
    احمد بهرامی در پاسخ میگه :
    سلام نولید کننده شمش نرم و خشک 09123908347 بهرامی
    جواد جعفری در پاسخ میگه :
    سلام‌ فروشنده و تولید کننده شمش الومینیوم هستم جعفری
    نادر پاکروان در پاسخ میگه :
    سلام.در شهر کرمان مشغول تولید شمش ترم و خشک هستم میتوانم به صورت متناوب بهتون تحویل بدم زیر قیمت بازار....
    پاسخ
  • ۱۷ فروردین ۹۷
    رسول میرزایی :
    با سلام آیا قراضه های مختلف که در صنعت خودرو سازی استفاده میشود برای تولید شمش آیا رنج مشخصی هست که آنها را دسته بندی کنیم که آنالیز مشخصی داشته باشیم
    ایران ضایعات در پاسخ میگه :
    قطعات آلومینیومی خودرو شامل پیستون ، سرسیلندر ، رینگهای اسپرت و ... هستند که به صورت تفکیک شده یا گاهی در هم فروخته میشوند.
    پاسخ
  • ۲۸ تیر ۹۷
    بیاتی :
    سلام انالیز شمش وقیمت رالطفا اطلاع دهید
    پاسخ
  • ۲۷ آبان ۹۷
    احمد بهرامی :
    با سلام تولید کننده شمش نرم و خشک طبق سفارش مشتری.کرج .ملارد
    پاسخ
  • ۱۹ آذر ۹۷
    سامان :
    سلام مقداری کابل الومینیوم تو بارم خریداری کردم و جنسش نمیدونم نرمه یا خشک میشه لطفا راهنماییم کنید که تو فروش به مشگل نخورم؟
    امیرعلی حیدری در پاسخ میگه :
    باید تصویرش باشه ولی عموما نرم هستن بنظرم اگر قصد فروش دارین تلگرام پیام بدین
    پاسخ
  • ۵ دی ۹۷
    حاجی وند :
    سلام مقدار زیادی آلومینیوم خشک دارم قیمت بدید میخواستم بفروشم
    جواد جعفری در پاسخ میگه :
    فروش شمش الومینیوم‌ دست ریز
    پاسخ
  • ۸ اردیبهشت ۹۸
    & :
    طوقی رانی ها و ظرف غذا الومینیوم نرم هستن یا خشک و قیمت انها چنده
    پاسخ
  • ۸ فروردین ۹۹
    محمدرضا میزانی :
    سلام اطلاعات خوبی بود ممنونم این امکان وجود دارد کارشناسی در زمینه خط تولید شمش الومینیوم از ضایعات کمکم کنه یا طرح کامل از بخرم
    پاسخ
  • ۲ بهمن ۰۰
    احمد یزدانی :
    سلام و درود شمش خشک و نرم خواستید خوشحال میشم با شرکت مصرف کننده همکاری داشته باشم یزدانی
    پاسخ
  • ۳ اسفند ۰۰
    نجم الدین آزادبیگ :
    سلام شمش‌الومینیوم لازم دارم گرید 6061و 6063 برای صادرات به ترکمنستان قیمت بدین ممنون
    پاسخ
  • ۲۴ تیر ۰۲
    نادر پاکروان :
    سلام.قیمت ضایعات چون از طریق دلالی خرید فروش میشوند کیفیت پایین و قیمت افزایشی داشته در مقابل شمش آلومینیم تولیدی واحدهای کوچک روز به روز با قیمت گاهی روبروست که با هزینه هی سوخت و نیرو قیمت تمام شده منجر به تعطیلی این واحدهای کوچک می انجامد
    پاسخ