ایران ضایعات

شارژ سبد قراضه

شارژ سبد قراضه ، قراضه سنگین ، قراضه متوسط ، قراضه سبک

شارژ سبد قراضه : شارژ قراضه در كوره قوس الكتريكي توسط سبدهاي فولادي انجام مي شود در اصل وظيفه سبد اين است كه ابتدا از قراضه هاي مختلف پر شده و سپس به كنار كوره انتقال داده ميشود و توسط جرثقیل به بالاي كوره برده مي شود، هنگامي كه سبد به بالاي كوره رسيد طناب هایی كه ته آن تعبيه شده است در اثر حرارت سوخته و شارژ داخل سبد بدرون کوره ریخته می شود.

سبدها اصولا به دو صورت  CLAMP SHELL و ORANG PILE هستند كه وجه تمايز آن در نحوه مسدود شدن كف آن هاست. مزيت سبدهاي پوست پرتقالي اين است كه قبل از تخليه مي تواند كاملا در داخل كوره قرار گيرد به اين ترتيب ، كف كوره و بدنه آن درصورت تخليه قراضه سنگين كمتر صدمه مي بيند ولي عيب آن اين است كه پره هاي آن بايد پيش از باركردن قراضه در آن به يكديگر بسته و آماده بكار شوند. بواسطه عدم راحتي استفاده و آماده بكار نمودن اين سبد ها معمولا كاربرد كمي دارند.

با توجه به اينكه ستون بار در سبد پس از تخليه در كوره به هم مي خورد و عملا در كوره انباشته ميشود توسط سبدهاي CLAMP SHELL مي توان بار را در كوره تا اندازه اي هموار كرد. اما امكان صدمه زدن به سبد و كوره در اين روش وجود دارد. توضيح اينكه قطر داخلي سبدها بايد متناسب با قطر كوره طراحي شود مناسبترين ابعاد براي سبد در صورتي است كه قطر داخلي سبد 08 درصد قطر دهانه كوره باشد. شارژ سبدها قراضه هاي ريز وسبك بصورت CHIPS بايد در كف سبد شارژ شود و قراضه هاي سنگين كه روي آنها شارژ مي شود علاوه بر اينكه قراضه هاي سبك را فشرده و پرس مي كند در حين شارژ از وارد شدن ضربه به درب هاي پائين سبد جلوگيري مي كند. از طرفي وجود قراضه هاي سبك در كف سبد باعث ايجاد سريع تر حمام مذاب در كف كوره هاي قوس مي شود. ترتيب شارژ قراضه در سبد بايستي بگونه اي بايد باشد كه كمترين آسيب در حين شارژبه كوره وارد شود. معمولا لايه هاي مختلفي از قراضه در سبد شارژ ميگردد تا مناسب شارژ در كوره شود. در صورت بودن قراضه شردر يا بوشلينگ (ضايعات سنبه كاري و قيچي كاري ورق هاي نازک) آنهارا در كف سبد مي زنيم و از قراضه هاي براده و شردر در روي سبد هم استفاده مي كنيم.

ترتیب شارژ قراضه و مواد درون سبد

شارژ سبد

خواص فيزيكي قراضه شامل : دانسيته وشكل (طول ، ضخامت و … ). قراضه روي تعداد سبدهاي قراضه تحويلي به كوره تاثيرگذار است و در نهايت تاثير برروي انرژي مصرفي كوره دارد.طول قراضه و بزرگي آن مي تواند مشكلاتي را براي ما در حين شارژ كردن ايجاد نمايد كه عبارتند از :

جلوگيري از بسته شدن درب كوره
- خسارت وارد كردن به الكترودها
- خسارت به سقف و پانلهاي كوره

سبد قراضه

قراضه سبك نيز مي تواند مشكلات ديگري داشته باشند مثل : اكسيدشدن و نهايتا كاهش راندمان با مصرف انرژي بالا ، وقراضه با دانسيته پائين قابليت چسبيدن به ديواره ها و كوره را نيز دارند. بنابراين زمان براي ذوب كامل قراضه طولاني مي شود. همچنين قراضه هاي سنگين به راحتي در زير الكترودها ذوب نمي شود و شرايط قوس پايدار نمي شود وزمان جهت ذوب كامل طولاني مي شود. لذا براي جلوگيري از مشكلات فوق بهترين حالت اين است كه قراضه ها بصورت مخلوطي از سبك و سنگين استفاده شود.

تعداد سبدهای ايده آل برای شارژ کامل قراضه در کوره قوس محدوديتهاي موجود در امر طراحي كوره قوس الكتريكي سبب محدود شدن حجم آن ميگردد. حجم كوره را نمي توان آنقدر افزايش داد كه با يك بار شارژ و يا با يك سبد تمام قراضههاي لازم را در آن ريخت. اكثر كوره ها طوري طراحي ميشوند كه با 2 سبد قراضه، شارژ لازم را بدست آوردند. چگالي حجمي قراضه موجود در سبد را مي توان با چيدن چند لايه از انواع قراضه هاي مختلف در ابعاد متفاوت افزايش داد. قراضه هاي مقاطع بزرگ مانند ورق و اسكلت فلزي موجب تشكيل فضاهاي خالي و بلا استفاده در سبد مي شوند. قراضه هاي كوچك مانند قراضه هاي خرد شده(شرد شده) ميتوانند اين فواصل خالي را پر كرده و قراضه موجود در سبد را سنگينتر و چگالتر كنند. اين عمل تعداد دفعات شارژ قراضه مورد نياز را از 3 و بيشتر، به دو سبد كاهش مي دهد.

در ادامه مطالبي كه مطرح ميگردد روندي اصولي از شارژ قراضه و سياست گذاري در رابطه با شارژ قراضه است ولو اينكه در حال حاضر استفاده نشود.كه اميد است با طرح اين موارد تاثيري در نحوه استفاده و برنامه ريزي مصرف قراضه داشته باشد. براي هر برنامه ذوب در كوره، منوي درصدهاي انواع قراضه براي هر سبد تهيه شده و در اختيار اپراتور جرثقيل قرار ميگيرد . در منوي قراضه جزئيات مربوط به نوع و وزن قراضه هاي لازم شرح داده ميشود. اين منو همچنين نشان دهندة ترتيب قرارگيري لايه هاي قراضه در سبد است . اپراتور جرثقيل سقفي بايد كاملاً از توالي درج شده در منو جهت بارگيري سبد تبعيت كند. نمونه اي از منو بارگيري سبد قراضه در زير آورده شده است:

سبد قراضه

نمونه ای از چیدمان سبد قراضه

قراضه هاي سبك از جمله براده يا تراشه اولين موادي هستند که توسط چنگك داخل سبد ريخته مي شوند . با ريختن اين مواد در كف كوره ميتوان از كوره در مقابل ضربه محافظت كرد. قراضه سبك ته سبد را پوشانده و از گيركردن ساير انواع قراضه در ميان چنگك هاي سبد جلوگيري مي نمايد.

کف سبد قراضه

شارژ قراضه مناسب کف سبد

لاية بعدي قراضه معمولاً از قطعات سنگين و مواد بزرگ مثل ورق و اسكلت فلزي تشكيل شده است که اصولا بوسیله مگنت حمل میگردند . تمام قطعات بزرگ بايد در قسمتهاي زيرين سبد بارگذاري شوند. در غير اينصورت بهنگام ذوب فروريخته و باعث شكستن الكترودها مي شوند.

وسط سبد قراضه

شارژ قراضه متوسط و سپس سنگین

ايراد در گرافیك تصوير بالا: قراضه سنگین بايستي با ابعاد کوچكتر بوده و بصورت افقي درسبد قرار گیرد. 

همزمان با شارژ قراضه هاي سنگين و بزرگ به سبد، قراضه هاي سبكتر نيز بارگذاري ميشوند. اين قراضه هاي كوچك از جمله تراشه و براده، فضاي بين قطعات بزرگتر را پر مي كنند.

پر کردن سبد قراضه

مجددا شارژ قراضه های سبک تر

اين چينش چندين مرتبه تكرار ميشود تا وزن نهايي قراضه موجود در سبد بدست آيد.

شارژ سبد قراضه

چیدمان سبد کامل شده

 

نویسنده : مهندس مهران محمدی 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۱ دی ۹۹
    بابک تاهو :
    سلام و عرض ادب و احترام افسوس که مدیران برخی کارخانه ها در بحث حقوق کنترل کیفی های آهن قراضه کم لطفی می کنند و باعث دلسردی پرسنل می شوند و باعث به وجود آمدن مسائل حاشیه ای در سایت می گردند
    پاسخ