ایران ضایعات

فولاد های کربنی ساده و آهن قراضه

فولاد های کربنی ساده و آهن قراضه

فولاد های کربنی ساده و آهن قراضهزمانی که از واژه آهن قراضه استفاده می کنیم تعبیر ساده اما مفهوم عمومی صنعتی آن ضایعات فولادی کربنی ساده یا فولاد های ساده کربنی است. در استاندارد ملی آهن قراضه ایران نیز به قراضه های کربنی ساده پرداخته شده است. خانواده فولادهای کربنی ساده در مقابل فولادهای آلیاژی قرار می گیرد که از نظر مشخصات شیمیائی و کاربرد با هم متفاوتند.

فولادهای کربنی ساده را در چهار گروه کم کربن، کربن جزئی، کربن متوسط و پر کربن مورد بررسی قرار می دهند.

از نظر کاربردی، گروه اول فولادهای ساده کم کربن قرار دارند که درصد کربن این فولادها حداکثر 15/0% می باشد و برای عموم قطعات مهندسی ، ساختمان کشتی‌ها، راه آهن به کار می روند. همچنین این فولادها از خواص مغناطیسی بالا و قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار بوده و در مواردی که قطعات تحت عملیات سختی سطحی قرار می گیرند، کاربرد خوبی دارند.

در مورد فولادهای با کربن جزئی که درصد کربن در این فولادها 15/0% - 30/0% می باشد و آنها را فولادهای نرم می نامند . تغییر طول نسبی کمتری نسبت به فولاد کم کربن دارند، اما این فولادها استحکام کششی بهتری دارند. معمولاً به صورت Plate دیده می شوند. معروفترین فولاد از این دسته از فولادها، ST37 می باشد.

فولادهای کم کربن و کربن جزئی را به عنوان فولادهای ساختمانی می شناسند و در صنعت به آنها آهن آلات گفته می شود.

برای فولادهای کربن متوسط درصد کربن بین 30/0% - 50/0% می باشد و می توان به صنایع حمل و نقل راه آهن، ماشین آلات و دستگاه های نورد اشاره کرد و همچنین وقتی که سایش در حد متوسط مد نظر باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

به فولادهای با درصد کربن بالاتر از 50/0% فولاد های پرکربن می گویند که قابلیت جوش پذیری خیلی ضعیفی دارند و در مواردی که قطعات ریخته شده می بایستی از سختی بالایی برخوردار باشند، فولادهای ساده پر کربن کاربرد بسیار خوبی داشته همچنین در ساخت غلطکها، ابزار و آلات ماشین های صنعتی، قطعات مقاوم به سایش نیز به کار می روند.

اصولا در فولادهای کربنی ساده و عاری از هر گونه عنصر آلیاژی، با ازدیاد درصد کربن خواصی از قبیل چقرمگی و قابلیت جوشکاری کاهش پیدا کرده و در مقابل، استحکام آن افزایش می یابد. بنابراین تعریف، هرگاه از واژه " آهن قراضه " در صنعت بازیافت فولاد استفاده می شود، منظور همان خانواده فولادهای کم کربن یا کربنی ساده است. " قراضه آلیاژی " نیز با توجه به نوع عناصر آلیاژ موجود در قطعات قراضه ی موجود در توده قراضه، دسته بندی می گردند و مصرف کنندگان خاص خود را دارند: مثل قراضه های آلیاژی کرم دار یا قراضه های منگنز دار و نظائر آن.

نویسنده : مهدی میرزایی

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )