ایران ضایعات

بازیافت انواع ضایعات شیشه ای

بازیافت انواع ضـایعات شیـشه ای

لزوم بازیافت شیشه

توجه به فرآیند بازیافت شیشه، اساسی ترین راهکاری است که می تواند محیط زیست و در نتیجه زندگی انسان را از مخاطرات پیش روی که امروزه نیز بخشی از آن ها رخ نموده اند، نجات دهد. سرعت بالای تولید لوازم و به تبع آن انواع ضایعات شیشه ای، به حدی است که مجالی برای تأخیر در امر بازیافت را نمی پذیرید. از طرفی به کارگیری ضایعات، در مقایسه با مصرف مواد خام، از میزان آلودگی کمتری برخوردار است. صرفه اقتصادی این امر نیز بالا بوده و می‌تواند صنعت جدیدی را به منظور اشتغالزایی و به کارگیری نیروی انسانی راه اندازی نماید. همچنین از حجم آلودگی محیط زیست تا حد زیادی کاسته می‌شود.

 

انواع ضایعات شیشه ای کدامند؟

طیف این ضایعات بسیار متنوع می‌باشد. هر نوع بطری شیشه‌ای که به رنگ سبز و یا قهوه‌ای بوده و به منظور بسته بندی نوشیدنی‌هایی مانند ماءالشعیر، آب و نوشابه مورد استفاده قرار می گیرد، برای بازیافت مناسب خواهد بود. همچنین ظروفی که سطح مقطع آن‌ها نسبتاً زیاد است و ظروف بکار رفته برای چاشنی ها نیز برای این هدف به کار گرفته می‌شوند. شیشه های سکوریت و شیشه های ساختمانی برای بازیافت، مناسب نخواهند بود.


مراحل بازیافت شیشه

در کارخانه بازیافت شیشه به منظور بازیافت ضایعات مذکور که به طرق مختلف جمع آوری گردیده اند، می بایست ابتدا آنها را در سیلوهای مخصوص ذخیره نمود. حجم بالای این ضایعات و همچنین مخاطراتی که برای انسان دارند، استفاده از ماشین آلاتی همچون لودر را برای این کار ضروری می سازد. در مرحله بعد وارد خط بازیافت شیشه می گردند. نوار نقاله، انتقال آنها به سمت ماشین خرد کن را انجام می دهد. مکانیسم عمل این دستگاه به نحوی است که با خرد نمودن شیشه ها بخش های اضافی آنها اعم از قسمتهای پلاستیکی، فلزی و غیره جدا می گردند.

پس از آن با حرکت یکنواخت نوار نقاله، نوار دیگری که از خاصیت مغناطیسی برخوردار است ذرات آهنی را جذب می نماید. بدین ترتیب فلزات آهنی از آن جدا می شوند. در مرحله بعد نوبت به سورت کردن ‌دستی ضایعات می رسد. با این شیوه که ضایعاتی با سایز بزرگتر را جدا می کنند. در واقع مواد پلاستیکی، آلومینیومی و غیره به این شیوه جداسازی می‌شوند. دستگاه سورتینگ شامل سرندی با قابلیت ویبره می باشد که می تواند آنها را جدا سازی نمایند.

مرحله بعدی، تفکیک و جداسازی ضایعات شیشه‌ای از محصولات و ضایعاتی همچون کاغذ می باشد. فشار هوا می تواند این گونه ضایعات سبک وزن را جدا نماید. ضایعات مورد فرآوری را به دستگاه الکترونیکی دارای دوربین های لیزری فرستاده تا عملیات جداسازی سنگ ها، سرامیک و مواردی از این قبیل، صورت گیرد. نهایتاً انواع شیشه ها بر حسب رنگ هم می بایست تفکیک شوند. این کار نیز توسط دستگاه سورتینگ لیزری که از تکنولوژی پردازش تصویر برخوردار است انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که شیشه ها از قابلیت بازیافت بسیار بالایی بهره مند هستند به نحوی که تا ۱۵ بار می­توان آنها را وارد چرخه تولید نمود و محصولات با کیفیتی را تولید و پس از استفاده مجدد بازیافت کرد. با این تفاوت که استخراج مواد اولیه خام مصرفی به حداقل ممکن می‌رسد و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد می شود.

همچنین مصرف سوخت های فسیلی از جمله نفت را نیز به شدت کاهش می دهد و این به معنای سازگاری با معضلی به نام تغییر اقلیم است که ناشی از مصرف بی رویه همین سوخت ها و آسیب به لایه اوزون می باشد. معضلی که دولتمردان و سران کشورها را به چاره اندیشی و ارائه راهکار واداشته است.


قیمت ضایعات شیشه

جهت استعلام از قیمت ضایعات شیشه‌ای می­توان با کارشناسان این سایت ارتباط برقرار کرد. شماره های درج شده در سایت پل ارتباطی میان کارشناسان و متقاضیان می‌باشد. باید اشاره کرد که قیمت ضایعات به نوع و همچنین حجم آنها بستگی دارد. مواد اضافی نیز بر قیمت‌گذاری آنها نقش مؤثری خواهد داشت.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۹ اسفند ۰۰
    نوید وحدت :
    با سلام و خسته نباشید شماره ای درج نکردید که تماس بگیریم خدمتتون ممنون میشم پیگیری کنید
    پاسخ