ایران ضایعات

جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی - روش حرارتی

جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی قسمت اول - روش حرارتی

جداسازی قطعات الکترونیکی به روش حرارتی

مدارهاي چاپي پرکاربردترين قسمت قطعات الکترونيکي هستند که شامل مقادير زيادي از فلزات پرکاربرد هستند. بردهای الکترونیکی حاوی مقدار زیادی قطعات الکترونیکی همچون خازن ها، مقاومت ها و ... می باشند. با توجه به اینکه بخش های مختلف باید به صورت صحیح جدا و طلا، نقره از آن ها استخراج شود فرآیند های متنوعی توسعه یافته است. تصمیم گرفته شد با بررسی روش های مختلف، نحوه جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی را به کاربران ایران ضایعات در سه قسمت مختلف آموزش دهیم. روش حرارتی یکی از پرطرفدارترین روش ها نسبت به روش مکانیکی و شیمیایی می‌باشد و این قابلیت را دارد که هم در حجم کم و هم در حجم صنعتی استفاده شود.

1- جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی با استفاده از حمام ماسه

در این روش برد ها در ظرف آهنی (یا ظرفی که انتقال حرارت خوبی داشته باشد) که حاوی ماسه می‌باشد قرار می‌گیرد و سپس به خود ظرف حرارت می دهیم تا لحیم ها بر اثر حرارت ذوب شوند. این نکته را هم باید مد نظر داشت که ارتفاع شن باید کم باشد (کمتر از یک سانتی متر) که حرارت به صورت یکنواخت و سریع به ماسه ها منتقل شود.
مزایا : سرمایه گذاری اندک - آسان بودن فرآیند جمع آوری لحیم ها 
معایب : سرعت پایین - برای برد هایی که دارای قطعات پلاستیکی و لاستیکی هستند مناسب نیست.

2- جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی با استفاده از سشوار صنعتی

در این روش با استفاده از سشوار صنعتی (مانند تصویر زیر) لحیم قطعات الکترونیکی ذوب می‌شود تا بتوان قطعات را از سطح برد جدا کرد.
سشوار صنعتی
مزایا : سرمایه گذاری اندک - امکان انتخاب قطعات
معایب : هزینه برق بالا - تولید دود سمی - احتمال آسیب دیدن قطعات برد - سرعت کم - بهره‌وری پایین

3- جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی با استفاده از کوره دوار

در این روش از یک کوره دوار که بدنه آن سوراخ می‌باشد استفاده می‌شود. بردها و ضایعات الکترونیکی درون این کوره ریخته می شود و در حالی که کوره می‌چرخد به آن ها حرارت داده می‌شود تا لحیم ها ذوب شوند.
مزایا : بهره‌وری بالا - امکان استفاده در سطح صنعتی
معایب : سرمایه گذاری بالا - مصرف انرژی بالا - احتمال از بین رفتن قطعات به دلیل حرارت - تولید دوده سمی

در این مقاله قصد شد به صورت مختصر روش های مختلف جداسازی قطعات الکترونیکی به وسیله حرارت گفته شود. حالا انتخاب اینکه کدام روش بهتر است به میزان سرمایه گذاری و وسعت کاری که می‌خواهید شروع کنید بستگی دارد. همچنین بعد از انتخاب نگران پیدا کردن برد و قطعات الکترونیکی نباشید. می توانید به سراغ فروشنده های ضایعات الکتریکی / الکترونیکی بروید و موارد اولیه مورد نیاز خود را از آن ها خرید کنید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۱ بهمن ۹۸
    حميدرضا محمودي :
    باسلام.ضمن قدرداني و سپاس،لطفا شماره تماس جهت اموزش و يادگيري اعلام نماييد.بااحترام
    پاسخ
  • ۱۴ خرداد ۰۲
    سعید دریانورد :
    سلام وخسته نباشید اینجانب بیکار هستم وتازه میخوام به صورت مبتدی شروع کنم واز شما زحمت کشان ودست اندر کاران مساعدت وراهنمایی دارم که در آموزش اینکار مرا یاری نمایید با تشکر فراوان
    پاسخ