ایران ضایعات

فناوری‌های جدید در جداسازی ضایعات فلزی از اشیا دیگر

فناوری های جدید در جداسازی ضایعات فلزی

فناوری‌های جدید در جداسازی ضایعات فلزی از اشیا دیگر : تقاضای ثبت‌شده برای انواع ضایعات در زنجیره تأمین ضایعات فولادی و فلزی در حال افزایش است. میزان و پیچیدگی مواد وارد شده به این صنعت و شرایط کیفی خریداران ضایعات نیز روبه‌رشد است. شرکت تومرا (Tomra) یک فناوری تشخیص اشیاء لیزری (LOD) تولید کرده که مکمل سیستم‌های خودکار جداسازی ضایعات این شرکت برای تأمین خوراک‌های ضایعاتی باکیفیت‌تر است. فناوری جداسازی الکترومغناطیسی کنونی که برای شناسایی فلزات در جریان ورود مواد ترکیبی، مانند دستگاه‌های خردکننده خودرو، به‌کار می‌رود گاهی امکان راه‌یابی مواد ضایعاتی نامطلوب را ایجاد می‌کند زیرا محتوای فلزی آن‌ها ظاهرا به قطعات پلاستیکی یا لاستیکی متصل هستند. ماژول اضافی تشخیص اشیاء لیزری جدید شرکت تومرا از یک اسکن لیزری در سراسر پهنای نوار نقاله حامل ضایعات ترکیبی استفاده می‌کند تا مکان ذرات غیرفلزی را شناسایی، آن‌ها را از جریان فلزی خارج و محصول ضایعاتی خالص‌تری تولید کند. به بیان دیگر، فناوری تشخیص اشیاء لیزری از طریق خروج مواد غیرفلزی، نوعی فلز منفی ایجاد می‌کند تا فلزات تصفیه‌شده‌ای تولید شوند. به‌ویژه پلیمرهای مشکی که پیش از مصرف فناوری تشخیص اشیاء لیزری عبور می‌کردند را می‌توان با استفاده از سیستم جداسازی به‌کار رفته در این فناوری به‌صورت سه‌بعدی مشاهده کرد.

برای مثال، فناوری تشخیص اشیاء لیزری را می‌توان به‌همراه تجهیزات فایندر (Finder) شرکت تومرا استفاده کرد تا کیفیت کنسانتره فلزات (مانند زوریک) حاصل از دستگاه‌های خردکننده را پس از مرحله اولیه جداسازی ارتقا داد. تجهیزات فایندر، یک حسگر فلزی فرامواد الکترومغناطیسی دارای فناوری مادون قرمز نزدیک است. فناوری تشخیص اشیاء لیزری را همچنین می‌توان برای تولید کنسانتره فولاد زنگ نزن استفاده کرد که به‌واسطه خارج کردن مواد پلاستیکی، بردهای مدار چاپی و همچنین سیم‌های مسی عایق (ICW) از فولاد زنگ نزن تولید می‌شود. اریک ترستون، مدیر فروش فلزات بازیافتی در شرکت تومرا سورتینگ (Tomra Sorting Inc.) در آمریکا، می‌گوید که آزمایش‌های این شرکت نشان داده است که این فناوری می‌تواند قابلیت خلوص زوربا و زوریک را به 99 درصد برساند که هم‌اکنون خلوص موردنیاز برای کنسانتره‌های صادراتی به چین است.

پیش‌بینی می‌شود که تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا که به‌تازگی از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور، اعمال شده، سبب افزایش تولید داخلی آمریکا و در نتیجه افزایش مصرف محصولات ضایعاتی در داخل این کشور شود. در جایی که جداسازی سیم و بردهای مدار از پلاستیک‌های مشکی با استفاده از فناوری تشخیص اشیاء لیزری به ارزش محصولات ضایعاتی جداشده می‌افزاید، افزایش میزان ضایعات الکترونیکی کاربرد بالقوه دیگری می‌یابد. (ماهنامه تخصصی پردازش)

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )