ایران ضایعات

تولید فولاد زنگ‌نزن با استفاده از ضایعات استیل

تولید فولاد زنگ‌نزن با استفاده از ضایعات استیل

تولید فولاد زنگ‌نزن با استفاده از ضایعات استیل : متخصصین شرکت فولادآلیاژی موفق به بومی سازی دانش فنی وتکنولوژی تولید انواع گریدهای زنگ‌نزن در این شرکت شده‌اند . با توجه به موارد كاربرد فولادهای زنگ‌نزن، توليد هرچه بيشتر اين محصول براي كشور يك مزيت محسوب مي‌شود و یکی از گام‌های مهم برای کسب سهم بیشتری از نیازهای بازار داخلی می‌باشد. در کشور ایران، همواره شاهد واردات این نوع محصولات از کشورهایی چون چین و هند هستیم. با توجه به نیاز سالانه به ورود 2 تا 5 هزارتن محصولات زنگ‌نزن و عدم وجود تولیدکننده‌های بزرگ داخلی، تولید صنعتی و مقرون به صرفه این نوع فولادها در داخل کشور اهمیت یافته است. متخصصین شرکت فولادآلیاژی ایران از سال 94 بحث امکان‌سنجی، طراحی و تولید فولادهای زنگ‌نزن را به صورت جدی دنبال نموده‌اند و موفق به بومی سازی دانش فنی و تکنولوژی تولید انواع گریدهای زنگ‌نزن در داخل شرکت شده‌اند. تولید گریدهای 304 و 316 که پرمصرف‌ترین نوع فولادهای زنگ‌نزن در کشور هستند ارزش افزوده بالایی دارند.

بعد از موفقیت در تولید این نوع گریدها، کاهش هزینه تولید و زمان تولید به عنوان اهداف اصلی در توسعه تکنولوژی تولید این گریدها مورد توجه مدیریت واحد فولادسازی قرار گرفت. در این راستا متخصصین فولادسازی با انجام تست‌های متعدد و کسب تجربه بیشتر موفق به تولید فولاد زنگ‌نزن 4401A با حداقل هزینه ممکن شدند. با توجه به درصد بالای نیکل و کروم در گریدهای زنگ‌نزن و قیمت بالای این فروآلیاژها، استفاده از ضایعات استیل به جای مواد اولیه گران‌قیمت امکان کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید این گریدها را فراهم می‌کند.

استفاده از ضایعات استیل در تولید فولاد

تاکنون در تولیدات فولاد زنگ‌نزن شرکت فولاد آلیاژی ایران بین 30 تا 50 درصد قراضه زنگ‌نزن استفاده می‌شد. امکان استفاده بیشتر از قراضه‌ استیل به دلایل فنی امکان پذیر نبود. اخیراً متخصصین واحد فولادسازی موفق به استفاده از 100 درصد قراضه زنگ‌نزن برای تولید این فولاد شدند و هزینه تولید این فولاد به حداقل ممکن رسید. با این روش بخش عمده‌ای از نیکل موردنیاز برای تولید مذاب از قراضه استیل و با هزینه پائین تأمین می‌شود و اثر نزدیک به 50 درصدی بر کاهش هزینه تولید دارد.با توجه به تجارب کسب شده در ناحیه کوره های قوس الکتریکی و کربن زدایی در خلأ امکان جایگزین نمودن بیشتر فروکروم کم کربن با پرکربن به وجود آمده است که هزینه استفاده از فروهای کروم دار در این گرید را تا50 درصد کاهش می دهد.از طرف دیگر زمان تولید این فولادها که در آغاز نزدیک به 24 ساعت بود به تدریج کاهش داده شد و به 12 ساعت رسید. در جدیدترین تولید فولاد 4401A که اخیراً با 100 درصد قراضه زنگ‌نزن در شارژ کوره قوس با موفقیت انجام گرفت؛ زمان تولید به 9 ساعت کاهش داده شد و تجارب خوبی برای کاهش مجدد زمان تولید در تولیدات بعدی به دست آمد.کاهش همزمان هزینه تولید و زمان تولید این گریدها و رساندن آن به حداقل ممکن، مزیت بالایی برای شرکت فولادآلیاژی ایران در پذیرش سفارش‌های بعدی برای تولید گریدهای زنگ‌نزن دارد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۹ مهر ۹۷
    احمد رحیمی :
    سلام پودر آلومينيوم هم نياز کار تون هست
    پاسخ