ایران ضایعات

صادرات فولاد ترکیه به اروپا

صادرات فولاد ترکیه به اروپا - اقدامات تجاری ترکیه

صادرات فولاد ترکیه به اروپا : تولیدکنندگان فولاد تخت ترکیه در بازارهای صادرات از تقاضای بالا برخوردار بوده اند و این در حالی است که همچنان در سال 2016 و اوایل سال 2017 به یافتن شیوه‌های حمایت از تولید داخلی در مواجهه با واردات این کشور ادامه داده‌اند. حجم تولید این کشور طی سه ماهه نخست سال 2017 افزایش یافت و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این کشور با افزایش بیشتری مواجه شود.

محصولات تخت

تولید تختال ترکیه در ماه‌های ژانویه و آوریل 2017 معادل 3 میلیون و 783 هزار تن بود که نسبت به میزان 2 میلیون و 997 هزار تن در چهار ماهه نخست سال 2016 حدود 26/23 درصد افزایش داشت. مصرف محصولات نهایی تخت فولاد این کشور در ماه‌های ژانویه و مارس 2017 معادل 4/31 میلیون‌تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/60 درصد افزایش داشت.

اقدامات تجاری واردات

ترکیه گام‌هایی در جهت محافظت از بازارهای خود در برابر واردات برداشته است. برای مثال، وزارت اقتصاد این کشور، یک بازرسی ضددامپینگ را برای واردات ورق فولاد یا چین آغاز کرده است. بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی این کشور، Erdemir انجام این طرح بازرسی را درخواست کرده که به ورق سنگین فولادی تحت سیستم هماهنگ‌شده گمرکی (18 HS) مربوط می‌شود. 

اقدامات تجاری صادرات

تایلند در ماه ژانویه سال گذشته یک طرح بازرسی در زمینه واردات محصولات کلاف و ورق تخت فولادی نورد گرم از برزیل، ایران و ترکیه را آغاز کرد. وزارت تجارت خارجی (DFT) این کشور تصمیم نهایی خود را در تاریخ 10 فوریه 2017 منتشر کرد و حاشیه‌های دامپینگ نهایی خود را اعلام کرد که قرار بود در مورد کلاف نورد گرم ترکیه، 38/23-6/88 درصد، در مورد کلاف نورد گرم برزیل،34/4 درصد؛ و در مورد کلاف نورد گرم ایران، 38/27 تا 7/25 درصد اعمال شود. اما انجمن فولادسازان ترکیه (TCUD) و همین‌طور تعدادی از شخصیت‌های ارشد بخش فولاد این کشور ادعا کردند که این اقدام، تصمیمات غیر منصفانه را در پی دارد.

حجم صادرات فولاد

صادرات فولاد تخت ترکیه خصوصاً از اوایل سال 2017 به دلیل تقاضای بالای اروپا افزایش یافته است. تقاضا برای کلاف گالوانیزه گرم ترکیه در اروپا پس از اینکه کمیسیون اروپا (EC) در تاریخ 9 دسامبر یک پرونده ضددامپینگ برای واردات این مواد از چین را مطرح کرد افزایش یافت. میزان صادرات محصولات فولاد تخت روکش‌دار ترکیه در سه ماهه نخست امسال، 208 هزار و 532 تن بود که بیش از سه برابر میزان 62/046 در زمان مشابه در سال 2016 بود. مقصدهای اصلی صادرات این مواد، آمریکا با 63 هزار و 275 تن، عراق با 16 هزار و 271 تن، و اسپانیا با 15 هزار و 611 تن بوده است. صادرات محصولات فولاد تخت ترکیه در سال 2016 معادل 2 میلیون و 979هزار و494 تن بود که در مقایسه با 2 میلیون و 482 هزار و 503 میلیون‌تن در سال 2015، حدود 22/69 درصد افزایش داشته است.

ظرفیت جدید

شرکت Yildiz Demir Celik، بخشی از Yildizlar Holding ترکیه ساخت و راه‌اندازی یک کارخانه با ظرفیت تولید 1/5 میلیون‌تن در سال را برای تولید کلاف نورد سرد، گالوانیزه، آنیل و نورد پوسته‌ای را سال گذشته به شرکت دانیلی سفارش داد. بهره‌برداری از این کارخانه جدید در طول سال 2017 راه‌اندازی می‌شود.

 تغییر مناطق صادرات

بنا به گزارش بانک CIB مصر، طی چهار ماه نخست امسال، صادرات فولاد ترکیه به 6/9 میلیون‌تن افزایش یافت که در حدود 4 میلیون‌تن آن محصولات طویل فولادی بود. صادرکنندگان فولاد ترکیه در پی یافتن مقصدهای مختلفی برای محصولات خود هستند زیرا تقاضا در بازارهای رایج و متعارف آنها مثل خاورمیانه و آفریقای شمالی رونق چندانی ندارد و روند آنها کُند است. آنها طی این مدت حجم صادرات خود به آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی، و آمریکای لاتین را افزایش دادند.

اقدامات تجاری آمریکا

وزارت بازرگانی آمریکا براساس تصمیم پیش‌بینی شده در تاریخ اول مارس، عوارض ضددامپینگ اولیه7/07 تا 5/29 درصدی را برای واردات میلگرد از ترکیه اعمال کرد. با توجه به حاشیه اولیه 6/20 درصدی که به محموله‌های تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان ترکیه اعمال شد، شرکت‌های Habas و Icdas مشمول حاشیه‌های اولیه به ترتیب 5/29 و 7/07 درصدی دامپینگ شدند.

چشم انداز

با توجه به پیش‌بینی‌های افزایش تولید فولاد و فشار کمتر از سوی بازارهای فولاد آسیا، فعالان بازار همچنان به سال 2017 خوش‌بین و امیدوار هستند. فیصل یایان، دبیر کل انجمن فولادسازان ترکیه می‌گوید:"ما در راستای اقتصاد رو به رشد ترکیه، برای تولید فولاد این کشور در سال 2017، یک افزایش را پیش‌بینی می‌کنیم." در یایان می‌گوید "ظرفیت مازاد آسیا همچنان به عنوان تهدیدی برای صنعت ترکیه محسوب می‌شود زیرا این ظرفیت مازاد باعث کاهش قیمت می‌شود اما چین با توجه به واکنش‌های شدید از سوی کشورهای واردکننده فولاد به اندازه قبل در این زمینه فعال نخواهد بود. ماهنامه تخصصی پردازش

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )