ایران ضایعات

بازار ضایعات آهن

بازار ضایعات آهن - کاهش قیمت ضایعات آهن ، واقعی یا پیش دستی

بازار ضایعات آهن : آیا ضایعات آهن روزی صاحب کرسی خواهد شد؟ بی توجهی به قراضه آهن با وجود نیاز مبرم به آن. در چند روز اخیر همانند گذشته مباحث مربوط به تشکیل جلسات زنجیره های مربوط به آهن را شنیده و این بار جلسات به ریاست وزیر محترم صنعت تشکیل شد و تصمیم هایی نیز برای حفظ حقوق و ثبات در زنجیره های مختلف گرفته شد. فارغ از بحث موثر بودن یا نبودن این جلسات با توجه به سوابق گذشته ، نکته قابل توجه این بوده و هست که هیچگاه صحبتی از یک رسته ی مهم و پایه در این زنجیره به میان‌ نیامده است. نام های آشنایی همچون :
تولید کنندگان شمش
تولید کنندگان محصولات نورد فولادی
تولید کنندگان لوله و پروفیل
تولید کنندگان ورق
تولید کنندگان مواد معدنی
و ...... همیشه شنیده شده است اما .....

آیا تا کنون نامی از تامین کنندگان ضایعات آهن در جلسات زنجیره فولادی مشاهده نموده اید؟

آیا در هنگام تشکیل جلسات اعضای زنجیره های فولادی،صنف تامین کنندگان ضایعات آهن نیز مشارکت داده شده اند؟

آیا در تصمیمات اینگونه جلسات،همانند دیگر رسته ها فکری به حال کمبود عرضه و ثبات بازار ، واردات یا صادرات و یا تغییر تعرفه های آن تصمیمی گرفته شده است؟

آیا در هنگام توافق با اداره مالیات به مشکلات اساسی و عمده این صنف توجه شده است؟

آیا واقعا اختلاف قیمت شمش و قراضه آهن با اختلاف قیمت شمش و محصولات نوردی یکسان است؟

آیا سود خالص زنجیره تولیدکنندگان محصولات فولادی با تامین کنندگان قراضه یکسان است؟

و سوالات بسیار دیگری که تا کنون ‌هیچگاه به طور شفاف به آن پاسخی داده نشده است.

با توجه به اطلاعات واصله از این جلسات ، نه تنها هیچگونه تصمیم موثری درباره این صنف انجام نشده است بلکه هیچ نماینده ای هم از طرف این صنف دراین جلسات حضور نداشته است.

البته در گذشته نه چندان دور هر از گاهی جلسات بسیار محدودی با برخی از فعالان این صنف انجام شده که بیشتر بنظر میرسد جنبه تبلیغاتی داشته باشد تا اینکه جنبه تصمیم گیری های موثر ومفید داشته باشند.

ان شالله با تشکیل و یا انسجام بیشتر اتحادیه های تخصصی مربوط به قراضه آهن ، بتوان از حقوق این صنف زحمتکش نیز دفاع نمود‌.

کاهش قیمت ضایعات آهن ، واقعی یا پیش دستی ؟

همانطور که قبلا اعلام نمودیم تقاضای انباشته شده تامین قراضه آهن در بازار فولادی در ماه رمضان نتوانست پس از آن با عرضه قراضه فروکش کند و با جهش شدید قیمت محصولات میانی و نهائی فولاد ، خود نیز به روند افزایشی قیمت محصولات فولادی پیوست و با عبور از کانال 1350 تومان در هر کیلو (درجه یک) ، بار دیگر به این رکورد دست یافت.

قیمت شمش نیز که یکی از محصولات میانی و به طور مستقیم در رابطه با مواد اولیه همچون ضایعات اهن می باشد هم اکنون در کانال 2100 تومان می باشد و باتوجه به اختلاف قیمت قراضه تا این قیمت ، حاشیه سود نسبتا مناسبی نصیب مصرف کنندگان قراضه می نماید. کاهش قیمت ضایعات و یا ثبات آن در روزهای آتی،بستگی به بازی کنندگان آن دارد که با دو سناریو قابل پیش بینی است.

1- ترس از ریزش قیمت ها و جو دهی به بازار توسط مصرف کنندگان با اعلام کاهش قیمت احتمالی در روزهای آینده ، تا بتوانند با این ترفند ،ضمن جذب بار بیشتر،فاصله سود خود را نیز حفظ نموده و از آن بهره ببرند.

2- صبر و همدلی تمام تامین کنندگان قراضه با هم و عدم دخالت حس روانی کاهش اندک قیمت شمش نسبت به حاشیه سود زنجیره مصرف کنندگان قراضه می تواند به ثبات و آرامش در بازار کمک‌کند.

شاید برخی سناریو اول را قبول نداشته باشند لیکن در جواب باید گفت چگونه است در هنگام افزایش قیمت شمش ، احتمال افزایش قیمت قراضه در روزهای آتی اعلام نمیشود ولی در کاهش 4 درصدی قیمت شمش، در همان روز احتمال کاهش از چند روز بعد در بازار اعلام میشود؟؟؟!!! اینکه فکر کنیم مصرف کنندگان دلشان به حال تامین کننده قراضه به رحم آمده و قصد کمک و تخلیه بار آنها را بدون ضرر رساندن دارند بسی خیال خام و دور از عقلانیت است. البته در دوره های قبلی کاهش قیمت ،اکثرا سناریو جو دادن به بازار جواب داده و با ترس و بارگیری مداوم تامین کنندگان، قیمت قراضه نیز با کاهش مواجه شده است.

با توجه به مطالب اعلام شده ، متوجه میشویم همانگونه که رشد قیمت شمش و محصولات فولادی بیشتر از رشد قیمت قراضه بوده است پس هم اکنون و در صورت کاهش قیمت شمش، بایستی نسبت کاهش قیمت شمش بیشتر از نسبت کاهش قیمت قراضه باشد تا با واقعیت منطبق گردد. بدین معنی که کاهش مثلا 100 تومانی شمش(حدود 4 درصد) نبایستی با کاهش 100 تومانی قراضه همراه شود چون در هنگام افزایش با گام و رشد یکسان افزایش پیدا نکرده است.در واقع کاهش 4 درصدی قراضه 1350 تومانی حدود 50 تومان میباشد.

در این بین ،چه بسا مصرف کنندگانی که درهنگام افزایش قیمت هیچگاه بطور رسمی نامی از خود در بازار اعلام ننموده وبا اعلام قیمت هایی مخفیانه و غیررسمی به جو بی اعتمادی در بازار و همکاران دامن زدند و چه جالب همان مصرف کنندگان در زمان کاهش قیمت طوری کاهش قیمت را در بوق و کرنا مینمایند که گوئی تازه خرید قراضه خود را از ابتدای سال در بازار آغاز نموده و تا کنون خریدی در هنگام افزایش قیمت قراضه نداشته اند.

 توجه به شرایط پیش رو ، در صورت به وقوع پیوستن نظر اغلب کارشناسان در کاهش نرخ محصولات فولادی به علت نبود بازار مصرف کننده نهائی ، این تامین کنندگان قراضه هستند که با کاهش شدید قیمت ضایعات اهن توسط مصرف کنندگان و بلوکه شدن سرمایه مالی خود به تبع فروش ضعیف محصولات میانی فولادی ، عملا با بحران مواجه شده و همچون دیگر همکاران در سالهای اخیر ، مجبور به ترک این صنف خواهند شد.

باز هم به تامین کنندگان گرامی یادآور می شویم با توجه به نواسانات سالهای اخیر ، بهترین راه جهت جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت ، به حداقل رساندن موجودی روزانه انبار خود و کوتاه نمودن زمان مشارکت در مزایده ها جهت کاهش ریسک خود می باشد. لیکن بارگیری های پی در پی ،باعث کاهش هرچی بیشتر قیمت خواهد شد. باشد که همه ی ما چه در افزایش و چه در کاهش قیمت ، با یک سیاست پیش رویم و همچون رودی شفاف ، بستر مناسب برای ماهی گیری در آب گل آلود را مهیا ننمائیم. ( سامانه سبا ، اطلاع رسانی بازار قرضه ذوبی کشور )

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۳ شهریور ۰۰
    جمشید روح نواز :
    نظر کارشناسانه معقولانه و درستی بوده و از در دسترس قرار دادن اطلاعاتی که در ضمینه رشد قیمت و کاهش قیمت به دلایلی که ذکر نموده اید بسیار جامع و قابل فهم بوده ؛ خدا قوت در پناه خدا باشید
    پاسخ
  • ۶ مهر ۰۰
    اسماعیل آقایی :
    به نظر بنده قیمتهای موجود در بازار هیچ گونه نظارتی ندارد وکاملا توسط عده ای پشت پرده تعیین میشود وسود حاصله بیبن خودشان تقسیم میگردد چرا چرا چرا هیچ ساماندهی انجام نمیگیرد
    پاسخ
  • ۳ آذر ۰۰
    فرامرز پیروند :
    ایا قیمت ها ی که یک شبه به عرش میکشن ویک شبه ب فرش مسئولی هست که این بازار کنترل کنه من الان 10تن اهن انبار کردم ویک شبع آهن اومده پایین به نظرشما قیمت ها میرن بالا‌؟؟؟؟
    بهروز محمودی در پاسخ میگه :
    سلام تا پایان شهریور اندک قیمت بالا میره،از مهر کم کم اوکی میشه
    پاسخ
  • ۶ مرداد ۰۱
    بهروز محمودی :
    بنظر مشکل قطع روزانه برق سبب کندی در ذوب یکی از عوامل فعلی کاهش قیمت ضایعات ذوبی وانواع سفاله هم شده،چاره ای جز انبار کردن حتی تا دوماه رو نداریم،ه میزان با خارج کنیم این معظل رکود قیمت ادامه دار خواهد بود،واقعا داریم متضرر میشویم هیچکسی جوابگو نیست،
    علیرضا ملکی در پاسخ میگه :
    الان موجودی ضایعات اهن بالای 30 تن دارم موندم بازار چه خواهدشد
    پاسخ
  • ۱۶ خرداد ۰۲
    محمد صادقی :
    باعرض سلام وخداقوت به همکاران و مدیران صنایع. میخواستم ببینم سودهی که داخل طلا و سکه و دلار داره آهن بیشتر داره. ممنون میشم از راهنماییتون
    پاسخ