ایران ضایعات

تبدیل ضایعات آلومینیوم به ورق آلومینیوم در عرض 24 ساعت

تبدیل ضایعات آلومینیوم به ورق آلومینیوم در عرض 24 ساعت

تبدیل ضایعات آلومینیوم به ورق آلومینیوم در عرض 24 ساعت : پس از سپری شدن دوران رکورد شکنی در امر ساخت و ساز طی آن کارخانه بازیافت آلومینیوم در ماه می گذشته توانست نخستین ورق شمش خود را ریخته گری کند این کارخانه 258 میلیون دلاری که در ناختر اشتد (Nachterstedt  ) آلمان قرار دارد ، در صدد است تا با افزایش میزان تولید ، به ظرفیت طرح ریزی شده خود یعنی سالانه 400 هزار تن تا پایان امسال دست یابد. « اروین مایر»(Mayr Erwin ) رییس شرکت نوولیس یورپ ( Europe Novelis) به هنگام افتتاح کارخانه ی ناختر اشتد در اول اکتبر 2014 گفت : « این بزرگترین گام به سوی دستیابی به هدفی است که نوولیس برای سال 2020 تعیین کرده است ، یعنی بازیافت 80 درصدی » شرکت ناختر اشتد در نظر دارد تا مدت زمان عملیات تبدیل ضایعات آلومینیوم گرید پایین به ورق شمش با ارزش را تنها به 24 ساعت برساند. این شرکت به منظور تامین نیاز های سه بازار اصلی شامل قوطی های نوشابه ، خودرو و کالاهای ویژه ، به تولید انواع الیاژ ها خواهد پرداخت . هنگامی که کارخانه به ظرفیت کامل تولید ، یعنی 400 هزار تن در سال برسد ، توان تولید 55 ورق شمش در روز را نیز خواهد یافت.

شمش ها مانند بسیاری از محصولات این کارخانه ، دارای ابعاد بزرگی هستند ( 12 متر طول و تا نصف عرض و معمولا 25 تن وزن ، هر چند ممکن است وزن انها به 30 تن هم برسد ) و همگی انها از خوراک بازیافت شده ساخته می شوند. این کارخانه به مساحت 60 هزار متر مربع دارای دو خط موازی پردازش کننده است که یکی از آنها صرفاً به ضایعات قوطی حلبی اختصاص دارد و دیگری « فلکس لاین » (Flex Line ) نام دارد و مخصوص پردازش انواع قراضه هاست .

فرایند

قراضه ها در بدو ورود برش داده می شوند و سپس به سه خط خردایش «دانیلی » (Danieli) که ظرفیت هر کدام از انها 25 تن در ساعت است ، فرستاده می شوند. یکی از این خطوط خردایش ، به ضایعات قوطی نوشابه اسقاطی (UBC ) اختصاص دارد و دومی ضایعات المینیوم را به شکل مکعب در می اورد.

این نخستین بار است که شرکت نوولیس در نمودار جریان مواد خام این خط را به کار گرفته است . خط سوم خردایش ، به قراضه خودرو اختصاص دارد و خط نهایی فلکس لاین است . همچنین یک خط تراشکار کوچک با ظرفیت 5 تن در ساعت در این کارخانه وجود دارد که ظرفیت ورودی ان به 80 تن در ساعت می رسد . این کارخانه با ظرفیت کامل  خود سالانه 370 هزار تن قراضه مصرف می کند که 90 درصد آن را از بازار و نیز از فلزات مذاب تولید شده در کارخانه جدید بفسا ( Befesa) به دست می آورد وبقیه را از پس ماند فلزات خود کارخانه ناختر اشتد تهیه می کند.

همزمان با مصرف قراضه های مکعب شده در کارانه ، فناوری پردازش شامل تجهیزات مرتب سازی اشعه ایکس، غربال عای سیم استوانه ای شکل و صفحات ارتعاشی نیز نصب شده اند تا مس ، روی وانواع الیاژ های المینیوم از هم جداسازس شوند. در کارخانه ناختر اشتد بر روی 18 نوع مختلف قراضه ، با آلودگی تا 8 درصد کار می شود . این حد از تلرانس بسیار بیشتر از حد مجاز مثلاً در این کارخانه « لچ فورد »( ( Latchford متعلق به به این شرکت در انگلستان است. قراضه ها به طور مستقیم با استفاده از یک خودروی هدایت شونده اتوماتیک شونده اتوماتیک 65 تنی دائما ً کار می کند ، تخلیه می شوند ، این کار با استفاده از وسایل بالابر نیز قابل انجام است.

پس از عملیات خردایش ، قراضه ها به  سه دکوتر گردان « اینسرتک »(Insertec ) مجهز به پس سوزتزریق می شوند که هریک از آنها دارای ظرفیت ورودی 22 تن در ساعت و ظرفیت خروجی 20 تن در ساعت هستند.این دکوتر های بزرگ ، به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با طیف گسترده ای از الاینده ها سر و کار داشته باشد. با استفاده از سامانه « اورگانیک رنکین سایکل »(Organic Rankine Cycle  ) اتلاف حرارت مهار می شود . حرارت ایجاد شده ، برای گرم کردن ساخنمان کارخانه بازیافت و کارخانه نورد به کار می رود و همزمان به کمک یک توربین ، مازاد برق ، در شبکه محلی به فروش خواهد رسید. بگ هاوس ( baghouse  ) گرم ( فیلتر مخصوص تهویه ) ظرفیتی به اندازه 64 /1 متر مکعب در ساعت و حداکثر حرارتی بین 150 تا 200 درجه سانتی گراد دارد. اما ظرفیت بگ هاوس سرد برابر  15/1 متر مکعب در ساعت و درجه حرارت ان معادل 40 سانتی گراد است. این کارخانه شش کوره ذوب دارد که سه کوره ان از نوع دو محفظه نولیس ( LDC ) و سه کوره دیگر نیز از نوع «سایدل » ( Side- weel) است که «مکاترم » ( Mechatherm  ) انگلستان انها را طبق مشخصات نوولیس ساخته است .

کوره های دو محفظه ای نوولیس دارای ظرفیتی برابر 175 تن فلز مذاب و 30 تن فلز جامد هستند ، اما ظرفیت کوره های سادول برابر 125 تن فلز مذاب است و در انها از همزن برای کاهش اکسید اسیون و به حداکثر رساندن بازیافت فلزات استفاده می شود . همچنین در این کارخانه سه کوره نگه دار هر یک با ظرفیت 150 تن مشغول به کارند . همه کوره ها می توانند از ضایعات خرد استفاده کنند ، اما کوره های دو محفظه ای نوولیس از مواد روکش دار نیز برای خشک کردن یکی از دو محفظه ، قبل از اینک وارد فرایند ذوب شوند استفاده می کنند. در ان واحد ، می توان از 9 کوره برای نگه داشت 1300 تن فلز مذاب استفاده کرد. برای خالص سازی و فقط در محوطه ریخته گری از مقدار بسیار ناچیزی  گاز استفاده می شود ( مقادیر ناچیز نیتروژن و آرگون و مقدار بسیار اندکی گاز کلر ). به منظور اطمینان از پاک بودن ترکیبات شیمیایی و فلزات ، هم به طور مستمر و هم به طور نقطه ای نمونه گیری و بازبینی انجام می پذیرد .

در این کارخانه دو حوضچه ریخته گری « مگ استاف » ( Wagstaff ) وجود دارد که یکی از آنها فلز مورد نیاز خود را از خط ورق قوطی به دست می آورد و دیگری را از فلکس لاین می گیرد . اگر هر چه دو خط تولید مشغول به کارند خط دوم در حال طی کردن فرآیند کسب صلاحیت از مشتریان است . بیشتر قراضه مورد مصرف کارخانه غالباً از درون آلمان و اروپای مرکزی به وسیله کامیون به کارخانه آورده می شود. برخی از محموله های شمش های بزرگ و محصولات « آر اس آی »(RSI ) با قطار به کارخانه می رسند و شرکت نوولیس قصد دارد میزان استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی خود را افزایش دهد.

تدارکات 

تداارکات نقشی کلیدی در کارخانه های بزرگی مانند ناختر اشتند ایفا می کند . کارخانه کمترین میزان ذخیره قراضه را دارد و گنجایش مصرف ان حداکثر 8 تا 9 روز است . این شرکت برای مواد خام ورودی ، اقدام به راه اندازی سامانه « پارک تریلر » کرده است که در ان کامیون حمل بار فرانسه از تریلر جدا می شود و بلافاصله به تریلر مجاور که حامل بار کلاف نهایی محصول کارخانه نورد سرد نوولیس است ، متصل می شود. این سایت فقط سه دقیقه تا بزرگراه  B6 فاصله دارد. این بدان معناست که به لحاظ تدارکات این سایت در موقعیت خوبی قرار دارد. در گوشه ای دیگر از کارخانه ، ورق های شمش بلافاصله بر روی واگن های راه آهن نوولیس که به شکلی خاص طراحی شده اند و قابلیت حمل کلاف را نیز دارند، بارگیری می شوند. از این واگن ها همچنین برای انتقال کلاف به کارخانه جدید ویژه عملیات شیمیایی و حرارتی (CASH ) استفاده خواهد شد. این کارخانه جدید به منظور تولید ورق های مخصوص خودرو در محل کارخانه نورد در دست احداث است قرار است اسن کارخانه تولید خود را در میانه های سال 2015 آغاز کند.

حدود 75 درصد از ورق شمش تولیدی به کارخانه «آلونورف»(Alunorf) (شرکت سرمایه گذاری مشترک بین شرکت نوولیس و شرکت هیدرو) واقع در آلمان و مابقی نیز به کارخانه «سیر»(Sierre) واقع در سوئیس ارسال می شود. کارخانه بازیافت ناختر اشتد حدو 220 پرسنل دارد. یکی از چالش های نوولیس یافتن افراد آموزش دیده و واجد شرایط در میان مردم محلی بود که عمدتاً روستایی و بدون سابقه قبلی در زمینه کار با تجهیزات مخصوص ذوب فلزات بودند. قدمت کارخانه نوردی که در مجاورت ناختر اشتد قرار دارد ، به چند دهه پیش برمی گردد.حدود 870 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند. ظرفیت تولید این کارخانه طی سال ها افزایش یافته و اکنون سالانه به 240 هزار تن کلاف رسیده است.

در این کارخانه ابتدا بر روی کلاف نورد شده گرم، عملیات نورد سرد ، عملیات حرارتی و برش انجام می دهند و سپس آنرا به بیرون از کارخانه ارسال می کنند. در حال حاضر، هیچ برنامه ای در خصوص سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت بخش نورد گرم ناختر اشتد در دستور کار نیست.

تصمیم شرکت نوولیس برای استفاده از ورق های اِوِرکَن در تولید قوطی های نوشیدنی

مقامات شرکت نوولیس از تصمیم جدید خود برای تعویض کامل خط تولید قوطی های نوشیدنی خود تا سال 2017 قرار دادند.علت این تصمیم استفاده از ورق های اورکن (evercan)عنوان شده است.

این محصول، اولین ورق های آلمینیوم تایید شده در جهان برای تولید قوطی های نوشابه است که حدود 90 درصد از آن را می توان بازیافت و مجدداً وارد چرخه تولید کرد. این در حالی است که امروزه تنها 50 درصد از قوطی های نوشیدنی را می توان بازیافت کرد. ورق های اورکن در تاسیسات شرکت نوولیس در آمریکای شمالی ، اروپا ، آمریکای لاتین و آسیا تولید شده و به گفته مسئولان شرکت مزبور از ویژگی های مشابه با قوطی نوشابه استاندارد فعلی برخورداراست.

فیل مارتینز ، مدیرعامل شرکت نوولیس در این باره می گوید : قصد ما برای اختصاص خط تولید خود در سال 2017 فقط وفقط به ساخت ورق های اورکن گامی مهم در گسترش نقش تعیین کننده ما در مبحث دوام پذیری و بخش غیر قابل انکار از استراتژی بلند مدت شرکت برای افزایش اجزای قابل بازیافت در محصولات تولیدی تا سطح 80 درصد تا پایان دهه جاری است. همچنین این شرکت ، به منظور تشویق بازار ها به پذیرش این محصول ، قصد دارد اطلاعات خود را در این زمینه با دیگر تولید کنندگان این نوع قوطی ها به اشتراک گذارد ،تا آنها نیز از نزدیک با مراحل تولید ورق های اِورکن با قابلیت بازیافت بالا با استفاده از روش های تعیین شده از سوس خدمات جهانی اس سی اس (مرکز مهم تعیین استاندارد های جهانی ) آشنا شود. شرکت نوولیس به تازگی برای تولید ورق ها و قوطی ها با قابلیت بازیافت بالا توانسته است تاییدیه شرکت اس سی اس را در آمریکای شمالی به دست آورد . شکل نهایی ورق های اِورکن در سال 2015 به بازار های جهانی عرضه خواهد شد.

استفاده از اکستروژن های آلمینیوم برای ناوگان قطار های سریع السیر

شرکت فولاد کوبه ، تحویل اکستروژن های آلمینیومی به شرکت هیتاچی برای ساخت بدنه واگن های مورد نیاز در پروژه قطار های سریع السیر بین شهری در انگلستان آغاز کرده است.این پروژه علاوه بر اینکه در برگیرنده تعویض ناوگان فعلی با طار های سریع السیر است ، شامل مواردی همچون فاینانس، طراحی ، ساخت ، تحویل و تعمیر و نگهداری روزمره از 122 قطار در خط اصلی گریت وستون وخط اصلی ایست کست نیز می شود. طراحی وتولید این واگن ها بر عهده شعبه اروپایی شرکت واگن سازی هیتاچی است که اجرای این قرار داد را به مدت 5/27 سال بر عهده گرفته است.

مجموعه واگن های این پروژه بالغ بر 886 دستگاه است که بخشی از ان در کارخانه شرکت هیتاچی در منطقه کاسادو ژاپن ساخته خواهد شد. اکستروژن های آلمینومی شرکت کوبه در کارخانه چوفوی این شرکت استان یاماگوچی ژاپن تولید می شوند. این کارخانه دارای یکی از بزرگترین پرس های تولید اکستروژن ژاپن است ودر این تاسیسات می توان قطعاتی حتی به طول 25 متر را تحت عملیات حرارتی قرار داد. از تولیدات شرکت کوبه که توانایی خاصی در تولید سازه های طولی با جدار نازک دارد ، در بسیاری از قطار های سریع السیر و بسیار پیشرفته راه آهن شینکانسن استفاده می شود. مقامات شرکت کوبه اعلام کردند که این شرکت ، به منظور ارتقاء ایمنی و راحتی واگن ها در زمان حرکت ، ضمن سبک تر ساختن و افزایش راندمان آن ، به تلاش خود برای توسعه و تولید سایر انواع اکستروژن آلمینیوم قابل کاربرد در ساخت واگن ادامه خواهد داد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱ مهر ۰۰
    جواد برومند :
    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم دلیل افزایش بی حد قیمت آلمینیم در ایران غیر از کودتا و اخبار گینه بیسائو چیه...
    پاسخ