ایران ضایعات

رویدادی غیر قابل بازگشت در صنعت بازیافت قراضه

رویدادی غیر قابل بازگشت در صنعت بازیافت قراضه

رویدادی غیر قابل بازگشت در صنعت بازیافت قراضه : اگر خواسته باشیم با اندکی تسامح و به دور از برداشت های فلسفی و مغالطه های ایدئولوژیک و البته پرهیز از برچسب های جزم اندیشانه به طرح موضوعی به عنوان یک اصل همگانی و همه باور اشاره کنیم که فصل مشترکی برای ما در تحلیل رویدادهای اجتماعی و اقتصادی و ... باشد، آن اصل این خواهد بود که انگیزه اولیه در ایجاد و ابداع هر پدیده و رویدادی و نیز تداوم و بقاء و رشد و غایت این رویداد در حوزه های اجتماعی و زیستی بشری ریشه در بهره جویی های عمدتاً مادی و اقتصادی دارد. حداقل در حوزه علوم طبیعی و تجربی و انسانی کلیه ابداعات دارای ریشه اقتصادی و با انگیزه افزایش بهره وری با صرف حداقل منابع و مصارف است. حال با چنین نگرشی به رویدادهای دو دهه اخیر حوزه بازیافت و فراوری فلزات و خصوصاً آهن قراضه، در می یابیم که تحولی در حوزه فراوری از سنتی به مدرن را شاهد هستیم و این تحول نه تنها غیر قابل بازگشت بوده بلکه توسعه روزافزون نیز خواهد یافت. دلیل این رویداد هم، همچنانکه قبلا گفتیم مزایای اقتصادی شخصی و عمومی و در کل بهره وری بالاتر این روش است.

تاسیس و بهره برداری از چهار واحد فراوری صنعتی و مدرن شردر در کشور و احیانا واحدهای بعدی اتفاقی است مبارک اما همچون بسیاری از تکنولوژی های وارداتی مستلزم ترویج و استانداردسازی متناسب با شرائط بومی است. اقدامات زیادی هنوز باید صورت بگیرد تا هم رویدادی غیر قابل بازگشت تولید کنندگان شردد و هم مصرف کنندگان این محصول به مفاهیم و زبان مشترکی برسند و تا آن زمان هم کارهایی باید انجام شود. شردر سالیان زیادی است که در بسیاری از کشورهای صنعتی، تولید و مورد معاملات بازرگانی داخلی و بین المللی هم قرار گرفته است. مزیت های اقتصادی و زیست محیطی این کالا غیر قابل انکار است. اما بنا بر برخی اتفاقات و دلایل، شردر در ایران چه برای آنانی که از این محصول مصرف کرده اند و چه آنانی که هنوز مصرف نکرده اند اما در موردش شنیده اند، همواره با شک و تردیدهایی همراه بوده است. بدون اینکه خواسته باشم مطلب را به درازا بکشم و به جزئیات و چون و چراها بپردازم به طور خلاصه چند نکته کلیدی را در این زمینه به کل جامعه تولیدکننده و مصرف کننده شردد توصیه می کنم:

1- از دو مزیت مهم اقتصادی و زیست محیطی شردد، با توجه به آثار «عمومی » اثرات زیست محیطی و آسان گیری های رعایت استانداردها در این زمینه، مهمترین مزیت «خصوصی » شردد اقتصادی تر بودن مصرف آن در مقایسه با قراضه های فراوری شده به شیوه سنتی است. بر اساس آنچه در مقدمه گفتیم، قیمت تمام شده شردد شرط اصلی ترویج و جایگزینی این محصول برای فولادسازان است.

2- متاسفانه بعد از گذشت سالیان زیادی از ورود اولین واحد شردر تا کنون، اقدامی در خصوص طبقه بندی و درجه بندی و استانداد سازی این کالا، که شرط اولیه شفافیت برای تحقق و صحت هر نوع معامله ای است، صورت نگرفته است.

3- کلیه واحدهای فولادسازی می توانند از این محصول استفاده کنند. پیشنهاد اینست که واحدهای فولادساز، خود راساً اقدام به مصرف این کالا کرده و نسبت به بررسی و محاسبه مقایسه ای در خصوص برآورد هزینه های مربوط به پرت ذوب، انرژی مصرفی، زمان ذو بگیری، مصرف نسوز و سایرعوامل نموده و شخصاً بتوانند به صحت و سقم شبهات موجود در بازار دست پیدا کنند.

4- واحدهای تولید کننده شردد، با توجه به مجموعه اتفاقاتی که باعث بدنامی این محصول شده، از تولید محصولات ترکیبی و غیر همگن خودداری کنند و هر چه سریعتر با برگزاری نشست های کارشناسی و تدوین یک استاندارد بومی از مجاری قانونی و معتبر، برای پایان دادن به شک و تردیدهای موجود اقدام کنند.

5- مجددا بر این باور باشیم که در محیط کسب و کار، عامل اصلی انتخاب مصرف کننده، قیمت تمام شده و ترجیهات اقتصادی است. بدیهی است بر این مبنا شرط بقاء و ماندگاری در بازار در بلند مدت ارائه محصول با کیفیت برتر و قیمت منصفانه است.

6- در پایان به دوستانی که علاقمند به سرمایه گذاری جهت واردات و استقرار ماشین آلات شردر در ایران هستند توصیه میکنم نسبت به انتخاب ظرفیت دستگاه و جانمایی آن با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

نشریه آهنگان - مهندس سید تقی مرتضویان

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )