ایران ضایعات

فولاد دومین صنعت بزرگ دنیا است

فولاد دومین صنعت بزرگ دنیا، قیمت روز فولاد، سرانه مصرف فولاد

فولاد دومین صنعت بزرگ دنیا است

صنعت فولاد سازی بعد از نفت و گاز طبیعی دومین صنعت بزرگ دنیا از نظر ارزش اقتصادی و گردش مالی است. صنعت ساختمان یکی از بزرکترین مصرف کنندگان محصولات صنعت فولاد است و در سال‌‌های اخیر بالغ بر 50 درصد فولاد تولیدی دنیا در این صنعت استفاده شده است. فولاد یک ماده اولیه بسیار مهم برای فعالیت‌های صنعتی دنیا است. نگاهی اجمالی به زندگی امروز انسان نشان می دهد که فولاد یک جز جدایی ناپذیر در زندگی انسان است و افزایش مصرف فولاد در دنیا را می توان مترادف توسعه زیر ساخت‌های صنعتی و افزایش نرخ رشد اقتصادی و در نهایت افزایش سطح رفاه دانست.

اتحادیه جهانی فولاد در گزارشی با عنوان "یک اقتصاد سالم نیازمند صنعت فولادی سالم و پویا است" نوشت: هم اکنون فولاد یک بخش جدانشدنی از زندگی انسان است. استفاده از فولاد برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و صنعتی یک ضرورت است و باعث می‌شود تا توان رشد اقتصادی در کشور افزایش یابد. توسعه زیر ساخت‌های صنعتی و شهری باعث می شود تا فرصت تجارت و رشد اقتصادی بیشتر فراهم شود و سطح رفاه مردم بیشتر شود. این روندی است که طی یک قرن اخیر در دنیا مشاهده شده است ولی در طی 17 سالی که از قرن بیست و یکم میلادی گذشته است سرعت استفاده از فولاد در فعالیت‌های صنعتی و یا به تعبیر صحیح‌تر سرعت صنعتی شدن اقتصاد افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

سرانه مصرف فولاد رشد کرد

مطالعات نشان می‌دهد از ابتداي قرن بیست و یکم میلادی تاکنون سرانه مصرف فولاد در دنیا بالغ بر 65 درصد رشد کرده است و پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی سرانه مصرف فولاد نسبت به سال 2001 میلادی با رشد 130 درصدی همراه باشد. در سال 2001 سرانه مصرف فولاد دنیا برابر با 150 کیلوگرم بود در حالیکه در سال 2015 سرانه مصرف به 208 کیلوگرم رسید. افزایش سرانه مصرف فولاد را می‌توان به معنای افزایش شمار پروژه‌های زیرساختی و افزایش فرصت‌های شغلی در دنیا دانست که خود زمینه را برای بیشتر شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه فراهم می‌کند.

در گزارش اتحادیه بین المللی فولاد آمده است: فولاد یکی از مهمترین و اصلی ترین مواد اولیه صنعتی در دنیا است. از فولاد در تکمیل زیرساخت‌های بخش انرژی، توسعه صنعت ساختمانی˛ خودرو و حمل و نقل استفاده می‌شود. از طرف دیگر فولاد را می‌توان ماده اولیه استفاده شده در صنعت تولید ماشین آلات صنعتی و صنعت بسته بندی در دنیا دانست که با گذشت زمان این دو صنعت رشد زیادی کرده است و به دنبال آن تقاضا برای فولاد در این دو صنعت هم رشد کرده است.

مطالعات نشان می ‌دهد صنعت فولاد سازی دومین صنعت بزرگ دنیا بعد از نفت و گاز طبیعی از نظر گردش مالی و ارزش اقتصادی است. در سال 2015 میلادی گردش مالی این صنعت در دنیا برابر با 900 میلیارد دلار امریکا بوده است که نسبت به سال قبل از آن با افزایش 5 درصدی همراه بود. نرخ رشد گردش مالی این صنعت طی پانزده سال اول قرن بیست و یکم میلادی بالغ بر 30 درصد اعلام شد و اگر از سال 2008 میلادی تاکنون بحرانی در اقتصاد دنیا ایجاد نمی شد، نرخ رشد گردش مالی صنعت فولاد سازی بیش از45 درصد بود.

 مصرف 1.5 برابر سطح کنونی

انتظار می رود با ادامه روند کنونی در بازار فولاد دنیا ،تا سال 2050 میلادی مصرف فولاد در دنیا 1.5 برابر میزان مصرف کنونی باشد. افزایش شمار آسمان خراش‌ها و برج های بلند در شهرهای بزرگ دنیا یکی از دلایل مهم در افزایش تقاضا برای فولاد در بازار جهانی است. در حالت کلی صنعت ساختمان اصلی‌ترین و بزرگترین مصرف کننده فولاد در دنیا است و نیمی از فولاد دنیا در این صنعت استفاده می شود. حال با افزایش شمار ساختمان‌های بسیار بلند و برج های مسکونی و تجاری در دنیا، مصرف فولاد در صنعت ساختمانی رشد می کند و تا سال 2050 میلادی سهم صنعت ساختمان در مصرف فولاد دنیا به بیشتر از 62درصد خواهد رسید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )