ایران ضایعات

آيا قيمت هاى جهانى زغال سنگ، سنگ آهن و قراضه اصلاح مى شود ؟

آيا قيمت هاى جهانى زغال سنگ، سنگ آهن و قراضه اصلاح مى شود ؟

آيا قيمت هاى جهانى زغال سنگ، سنگ آهن و قراضه اصلاح مى شود ؟ افزايش ناگهانى و شديد قيمت زغال سنگ كك شو و كك متالورژى كه طى ماه هاى اخير بر بازار مواد خام فولاد حاكم بوده است احتمالا سرانجام و پس از افزايش هاى بيشتر و قابل ملاحظه طى هفته هاى اخير رو به پايان است. ميزان قيمت مرغوب ترين زغال سنگ (CFR) چين كه با هزينه حمل ونقل تا بنادر چين 230 دلار در تن بود و ماه پيش بدان اشاره كرديم، طى هفته هاى اخير به بيش از 300 دلار در تن رسيد. پس از آن قيمت صادرات در خارج از استراليا و قيمت واردات در چين نسبتاً تعديل شد گرچه با توجه به افزايش هاى قيمت در داخل چين، اين قيمت ها ظاهراً در برابر افت و كاهش بيشتر مقاومت مى كنند. كمترين ميزان افزايش قيمت كه از تابستان امسال تاكنون ثبت شده حتى پس از اينكه دولت چين به طور كامل محدوديت هاى روز كارى اعمال شده خود را حذف كرد به شدت تسريع شده است و به دليل اينكه باعث شده تا محدوديت به وضعيت اوليه برگردانده شود، مورد سرزنش بسيارى قرار گرفت.

چون كارخانه هاى فولاد نتوانسته اند از عهده هزينه هاى بالاى زغال سنگ برآيند، در عوض تلاش كرده اند تا ميزان مصرف زغال سنگ خود را كاهش دهند، هرچند بر اساس داده هاى موجود ماه اكتبر در اين زمينه چندان موفق نبوده اند. اما ما بر اين باوريم با توجه به افزايش هاى شديد قيمت هاى ثبت شده سنگ آهن مرغوب يا گريد بالا (كه براى فرآيند احياى آن به زغال سنگ كمترى نياز است) و همينطور قراضه آهنى كه كارخانه هاى يكپارچه توليد فولاد نه تنها در چين بلكه به طور قابل توجهى در اروپا مصرف بيشترى دارند، سرانجام در ماه نوامبر تغييرى در جهت پرهيز از مصرف زغال سنگ صورت گرفته است. در حقيقت، پس از كاهش قيمت قراضه در ماه اكتبر، قيمت ها به حدود 40 يورو در تن رسيد كه نسبت به ماه نوامبر افزايش داشته است.

مشكل كارخانه هاى ذوب فلرات در كوتاه مدت اين است كه به دلايلى كه خيلى به قيمت ها ربطى ندارد از ماه دسامبر تا فوريه عرضه مواد خام رو به كاهش گذاشته است. هميشه طى ماه هاى ژانويه و فوريه كه عرضه قراضه در بازارهاى كليدى نيمكره شمالى به واسطه كاهش توليد و بدتر شدن شرايط آب و هوايى كاهش مى يابد، توليد ماده خام سر معدن چين نيز دچار سقوط و كاهش مى شود. احتمالاً قيمت ها به استثناى قيمت قراضه كه به نظر همچنان دست كم برآورد مى شود، در اين بازه زمانى افزايش بيشترى نداشته باشد اما باور ما بر اين است كه تا زمانى كه توليد چين از سر گرفته نشود قيمت زغال سنگ هم به سطح با ثبات تر (نصف قيمت فعلى) نخواهد رسيد و اين به معناى آن است كه زودترين زمان ممكن وقوع اين اتفاق ماه مارس است. گفته مى شود سال گذشته در همين زمان قيمت سنگ آهن افت داشته و كمى بعد از آن براى قراضه هم همين سرنوشت رقم خورد. در حالى كه در آن زمان شرايط تجارى متفاوت بود اما شباهت هاى خاصى نيز در اين ميان وجود داشت. مهم ترين اين شباهت ها عبارت است از اينكه حاشيه هاى عملياتى كارخانه هاى فولاد چين در حال بازگشت به سطح بد ناپايدار و بى ثباتى هستند كه يك سال پيش ثبت شده بود. با اين وجود تمركز كارخانه ها بيشتر بر افزايش قيمت ها است تا كاهش هزينه ها، و به همين دليل تا زمانى كه اين تمركز به قوت خود باقى است مواد خام از حمايت كمى برخوردار است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )