ایران ضایعات

بازیافت لاستیک

بازیافت لاستیک ، موارد کاربرد بازیافت لاستیک

بازیافت لاستیک : سالانه در جهان حدود ١ میلیارد حلقه لاستیك فرسوده بر محیط زیست تحمیل مي‌شود كه تنها ٣٣ درصد آن بطور كامل بازیافت مي گردد و الباقي یا در طبیعت رها مي شود ، سوزانده و یا دفن مي شود كه سهم كشورمان در این میان، مصرف سالانه ٧ میلیون حلقه معادل ٢٠٠ هزار تن مي باشد.در این میان نقش صنایع تبدیلي و بازیافت در كاهش تجمع این مواد در طبیعت بسیار مهم است اما نقش صنایع تولید لاستیك در استفاده از مواد و فناوری هایي با منشاء زیستي و قابل تجزیه در محیط زیست در زمان‌ فرسودگي گام موثری در دستیابي به توسعه پایدار در این صنعت مي باشد. طبق آمار در سال ١٣٨۵ میزان بازیابي لاستیك‌های فرسوده ( روكش دار كردن، تهیه پودر لاستیك و ریكلیم تایر) در كشور حدود ٧٩٠٠٠ تن بوده است.

در اواخر قرن بیستم، صنعت بازیافت در ٨ کشور پیشرفته صنعتی به عنوان سودآورترین صنعت، برنده جایزه طلایی گردید و از آن زمان زباله را " طلای کثیف " نام دادند و انجمن ها و مراکزتحقیقاتی در کشورهای مختلف جهت بازیافت مواد مختلف ایجاد گردید. از آن زمان، توجه به بازیافت ابعاد گسترده‌تری یافت بطوریكه علاوه بر تنوع مواد بازیافتي، مرزهاي این صنعت به سایر كشورهاي در حال توسعه نیز گسترش یافت.

تأثیرات زیست محیطی بازیافت لاستیک 

کاهش آلودگی هوا و آب، کاهش فضای مورد نیاز برای دفن بهداشتی،کاهش مصرف انرژی،کاهش هزینه ها،کاهش مصرف مواد خام، اشتغال زایی و بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی. بطور کلی تایرهاي دارای عمر مفید را با دو روش شیاردار کردن و یا روکش، مجددا به چرخه مصرف باز می گردانند. شیاردار کردن برای تایر سواری به لحاظ عمق کم آج امکانپذیر نیست ( اما ضایعات لاستیک بدون عمر مفید)  تایرهایی که دیگر قابل ترمیم یا روکش گذاری نیستند تحت فرایندهاي زیر قرار مي‌گيرند: بازیابی مجدد جهت تولید، بازیابی مواد، احیاء انرژی و دفن

سایر كاربردهاي رایج لاستیک های فرسوده 

پشته(خاكریز) دریا، جاده هاي موقت، جزیره مصنوعي، موج شكن، صداگير، عایق حرارتي، كف كفش و رنگدانه مي باشد. در راستاي تولید لاستیك با منشاء زیستي، استفاده از آرد سویا به عنوان ماده‌‌ی پرکننده ي پاك و بدون زیان براي محیط زیست در تولید تایر اتومبیل همچنین استفاده از فناوري نانو در تولید لاستیک هایی با سایش کمتر نسبت به انواع دیگر در کشورمان از دیگر پیشرفت‌هایی است که در این صنعت بروز کرده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ مرداد ۹۶
    غریبی :
    درزمینه بازیافت فعالیت میکنم،بازیافت لاستیک هم میتوانم تناز بالاجمع اوری کنم ،غریبی ازبندرعباس.
    علیرضا غلامی ورنامخواس در پاسخ میگه :
    با سلام در ماه چقدر میتوانی جمع آوری کنی
    میلاد مومنی در پاسخ میگه :
    سلام.چند تن ماهیانه میشه جور کرد
    پاسخ
  • ۱۶ بهمن ۹۶
    محمد خاکی :
    سلام خسته نیاشین قیمت لاسیک های فرسوده بدون سیم چقدره است .با تشکر
    پاسخ
  • ۲۶ مهر ۰۰
    میلاد قراخانی :
    2000 تا لاستیک تریلی سیمی ب صورت گیوتین شده دارم هر کی خواست درخدمتم
    پاسخ
  • ۱۵ دی ۰۱
    حسین رسولی :
    باسلام لاستیک ماشین سنگین دارم کسی خواست در خدمتم شماره تماس
    پاسخ
  • ۱ اسفند ۰۱
    عماد طحانزاده :
    ضایعات لاستیک در یزد خریدار تماس بگیرید
    پاسخ