ایران ضایعات

کنترل اولیه قراضه به صورت کارشناسی انجام گیرد

کنترل اولیه قراضه به صورت کارشناسی انجام گیرد

کنترل اولیه قراضه به صورت کارشناسی انجام گیرد : حمیدرضا ملکی دبیرکل اتحادیه صنایع بازیافت ایران با تاکید بر قوی کردن سیستم های کنترلی و نظارتی قراضه به خبرنگار چیلان می گوید: متاسفانه شرکت های فولادی از تجربیات فولادسازی های بزرگ در زمینه اجرای سیستم کنترل کیفیت قراضه استفاده نمی کنند.

وضعیت فعلی قراضه و فعالیت هایی که در بازیافت قراضه انجام می شود را چگونه می بینید؟

بحث بازيافت از شش سال بيش يك هيئت مديره در سطح كشور دارد كه يكی از كارگروهايش كارگروه تخصصی فلزات است. بيشترين مصرف قراضه كشور در فولاد مباركه و ذوب آهن اصفهان و ساير فولادسازی های خصوصی اصفهان انجام می گيرد. دفتر كارگروه اتحاديه صنايع بازيافت در اصفهان است و حدود يكسال است كه كارش را شروع كرده است. هم اكنون 15 شركت در اصفهان كار بازيافت را انجام می دهند و تقريبا نياز فولاد سازی های كشور به قراضه از اصفهان تامين می شود. شركت ايثارگران يكی از بزرگترين شركت ها در خاورميانه است كه كار بازيافت را انجام می دهد، سايتی خوبی ايجاد كرده است. در سايت هر كدام از اين شركت ها فقط 10 ميليارد تومان تجهيزات بكار رفته است. كسی فكر نمی كرد كار بازيافت قراضه به اين سمت و سو برسد.

قراضه وارداتی در چه شرایطی است؟

به خاطر تحريم ها در موضوع قراضه هم دچار مشكلاتی هستيم. متاسفانه از عراق و ديگر كشورهای همسايه مان نمی توانيم واردات كنيم.

گاهی انفجارهایی در کوره ها رخ می دهد که یک  دلیل آن وجود قراضه های مشکوک است، مگرکنترلی در قراضه ها صورت نمی گیرد؟

فرقی نمی كند قراضه وارداتی باشد يا از داخل تهيه شده باشد. قراضه به عنوان مواد اوليه ای كه مستقيم در كوره های فولادسازی مصرف می شود لازم است كه از قبل كنترل شود. متاسفانه اتفاقی كه گاهی در فولادسازی ها رخ می دهد بخاطر اين است كه كنترل های اوليه به صورت كارشناسی صورت نمی گيرد. فولاد مباركه سابقه سی ساله در اين امر دارد و ذوب آهن اصفهان20  سال است كه كار كنترل انجام می دهد. متاسفانه از تجربيات فولادسازی‌های بزرگ استفاده نمی شود. بايد سيستم های كنترلی و نظارتی مان را قوی كنيم. خوشبختانه ما كارشناسان زيادی در اين امر داريم كه بسياری از اين مراحل را حل كرده اند اما كارخانه‌ای كه ميلياردها تومان برای توليد هزينه می كند بايد اهميت نظارت و كنترل بر قراضه را مهم بداند. متاسفانه ما قبل از وقوع حادثه فكر نمی كنيم و از تجربيات ديگران نيز استفاده نمی كنيم.

 به نظر شما به اهمیت و همچنین کیفیت قراضه در کشور اهمیت داده می شود؟

قراضه هزينه های توليد فولاد سازی ها را بسيار كاهش داده است. همچنين بازيافت قراضه به محيط زيست كمك می كند، اگر قراضه ها در سطح كشور جمع آوری نشود چقدر به محيط زيست ضرر وارد میشود!  ما قانون كيوتو را امضاء كرده ايم، اگر مسائل زيست محيطی را رعايت نكنيم جريمه های سنگينی در بحث صادرات و واردات داريم. پس ما هزينه های سنگينی را بابت اينكه مسائل زيست محيطی را اجرا نكنيم داريم كه يكی از بخش های مهم بحث ضايعات است. يكی از مسائلی كه الان وجود دارد، كيفيت قراضه است. با توجه به كمبود بازار و نيازی كه به قراضه هست، بعضاً شركت ها فقط جذب می كنند و به كيفيت اهميت نمی دهند. اگر نتوانيم فكر و برنامه‌ريزی برای اين كار كنيم روز به روز كيفيت پايين تر می آيد و بايد شاهد حوادث بيشتری باشيم.

شما در کارگروه هایتان برای بهبود و نظارت بر کیفیت قراضه چه اقداماتی کرده‌اید؟

ما همايشی كه برگزار كرديم و بحث آموزش را برجسته كرديم. متاسفانه الان كسانی كه در بحث بازيافت كار می كنند نه آموزشی ديده اند، نه دفتری دارند و نه نظارتی بر كارشان هست. يكی از اقداماتی كه ما انجام داده ايم، اين است كه هر كسی كه بخواهد كار بازيافت را انجام دهد بايد آموزشی ببيند، پروانه بگيرد، از طريق اتحاديه نظارت روی آن باشد و كنترل شود. ما با شهرداری ها و استانداری ها اين كار را انجام می دهيم. بنده خودم به عنوان نماينده كل بازيافت در كميته پسماند هستم. برای اولين بار شركت های خصوصی در كميته پسماند حضور پيدا كردند و بسيار موثر است، چون فقط دولتی ها تصميم می گرفتند و بسياری از اطلاعاتی كه در سيستم دولتی ها بود به بخش خصوصی انتقال پيدا نمی كرد. ما در اصفهان بعد از همايش مزبور در كميته پسماند استان و به عنوان نماينده شركت ها پيگير انجام كارهای زير بنايی در اين حوزه هستيم.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )