ایران ضایعات

بازیافت آلیاژهای برنج و برنز

بازیافت آلیاژهای برنج و برنز ، بازیافت ضایعات برنجی

بازیافت برنج و برنز : بسیاری از آلیاژهای فلزات پایه مانند برنج و برنز معمولاً در تجهیزات صنعتی و دستگاه‌های خانگی کاربرد دارند.
برنج آلیاژی از مس و روی بوده همچنین بخش کوچکی از عناصر دیگر شامل آرسنیک ، منگنز ، سیلیکون ، سرب و فسفر را شامل می شود. از آنجا که این فلز طلایی رنگ است ، معمولاً برای مصارف تزئینی و آلات موسیقی استفاده می شود. برنج می تواند دوام طولانی و قابلیت کار مداوم محصول را فراهم کند. برنج عنصری قابل انعطاف است که دارای نقطه ذوب پایینی نسبت به سایر فلزات می باشد که به صورت گسترده در لوله و اتصالات کوچک استفاده می شود و در رقابت با سایر فلزات و مواد پلاستیکی قرار دارد.
در عصر امروز ، حدود 90٪ از برنج بازیافت می شود. با غلبه بر قراضه از طریق آهنربا قوی ، می توان برنج را به راحتی بازیافت کرد. درست مانند ضایعات مس و ضایعات آلومینیوم ، ضایعات برنج به طور قابل توجهی برای اهداف مختلف استفاده می شود.
چرا قراضه برنجی مورد نیاز است؟ از آنجا که تا زمانی که فلزات گرانبها یعنی مس و روی با هم ترکیب نشوند ، نمی توان برنج ایجاد کرد ، ضایعات برنجی می تواند این روند پیچیده را کاهش داده و تازه سازی عنصر را آسان و مقرون به صرفه کند. علاوه بر این ، فرآیند اسقاط بر کیفیت این فلز تأثیر نمی گذارد. همچنین ، آلومینیوم نقشی حیاتی در تقویت برنج و مقاومت در برابر خوردگی دارد.
همچنین برنزی آلیاژی از مس و قلع بوده که در زمینه لوازم خانگی و پیشران کشتی‌ها کاربرد دارد.

فرایند بازیابی قلع و سرب 

به طور معمول از عملیات ترکیبی پیرو و هیدرومتالورژی به منظور بازیافت سرب و قلع از ضایعات مس (همراه با اکسیدهای آنها و برخی ناخالص‌های جزیی) استفاده می‌شود. در این فرایند پس از آماده سازی، برنج ضایعاتی تحت عملیات پیرومتالورژی قرار می‌گیرد. سرباره حاصل پس از خردایش با آمونیاک و در حضور آب اکسیژنه حل می‌شود. در شرایط بهینه مس حل می‌شود و سرب و قلع به صورت اکسید در فاز جامد باقی می‌مانند. کمپلکس مس آمونیاکی جهت استحصال مس فرآوری می‌شود.

اکسیدهای سرب و قلع توسط اسید هیدروکلریک و در حضور آب اکسیژنه حل می‌شود. حین سرد شدن، کلرید سرب نامحلول رسوب می‌کند، در حالی که کلرید قلع (II) در محلول باقی می‌ماند. از کلرید سرب طی عملیات الکترولیز سرب فلزی حاصل می‌شود. در روشی دیگر کلرید سرب یا با دمش دی‌اکسید کربن و یا با افزودن کربنات سدیم به کربنات سرب تبدیل می‌شود. در این روش بازیابی سرب فلزی توسط احیا با هیدروژن یا کربن فعال انجام می‌شود که البته استفاده از کربن فعال هزینه کمتری دارد.

بازیابی قلع حل شده (SnCl4) نیز یا با روش الکترولیز و به صورت مستقیم و یا با روش ترسیب به اکسید قلع (IV) (SnO4) در حضور هیدروکسید سدیم انجام می‌شود. رسوب حاصل با هیدروژن یا کربن فعال به قلع فلزی احیا می‌شود. در نهایت با ذوب محصول به دست آمده از عملیات پیرومتالورژی آلیاژهای برنز تولید می‌شوند. کمبود هر فلز نسبت به مقدار مورد نیاز برای ترکیب آلیاژ مورد نظر، توسط فلزات حاصل از مرحله احیای حرارتی جبران می‌شود. در روش پیرومتالورژی پس از ذوب براده‌های برنز، سرباره آن تخلیه می‌شود. با انتقال اجزای فلزی (مس ـ سرب ـ قلع ریخته شده) به عملیات پیرومتالورژی و سپس ذوب در دمای 1250 درجه سانتی گراد، آلیاژسازی انجام می‌شود. تشکیل سرباره به علت تشکیل اکسیدهای فلزی با استفاده از روان ساز مناسب (مخلوط بورات سدیم و کربن) و جلوگیری از تماس اکسیژن اتمسفر با مذاب، به حداقل می‌رسد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۵ اسفند ۹۵
    رضایی :
    مطلب مختصر و مفیدی بود . ممنون
    پاسخ
  • ۱۲ اردیبهشت ۹۹
    مرتضی دهدشتی :
    سلام مطالب سایت سما تخصصی،کاربردی و مورد نیاز کاربران جهت آگاهی وتطبیق نوع فعالیت اعضا موثر و مفید میباشند با تشکر از دست اندر کاران سایت با آرزوی توفیق برای شما ،
    پاسخ