ایران ضایعات

علائم تجاری پلاستیک ها و کاربرد آن ها

علائم تجاری پلاستیک ها و کاربرد آن ها

استفاده دوباره از پلاستیک مصرف شده به یک یا دو محصول محدود نمی شود، بلکه با توجه به کثرت فرآورده هاي پلاستیکی، بازیافت آنها نیز طیف گسترده اي را تشکیل می دهد و با عنوان مثال:
 پت (PET) : ظروف نوشابه هاي گازدار از جنس پلی اتیلن تترا فتالات

 پلی کربنات (PC) : به دلیل گران بودن پلی کربنات ها این نوع پلیمرها، در بسته بندي مواد غذائی استفاده شده و بیشتر در ساخت شیشه هاي شیر کودکان بکار می رود.

پلی استایرن (PS) - پلی پروپیلن (PP) : ظروف یکبار مصرف

پلی اتیلن (PE) :  ظروف بسته بندي لبنیات 

 پلی اتیلن سبک (LDPE) : کیسه هاي پلاستیکی از این جنس هستند که به اشتباه تحت عنوان کیسه هاي نایلونی معروفند.

قایل ذکر است این مواد پلاستیکی می توانند حاوي رنگ باشند که در آن صورت از رنگدانه پلاستیک (مستربچ) استفاده می شود.

سیستم کدگذاري پلاستیک ها

در سال 1988 انجمن صنعت پلاستیک اقدام به ارائه سیستم کدگذاري پلاستیک ها نمود، کدها و اعداد نشان دهنده نوع رزین پلاستیک است که به تفکیکشان از هم کمک میکنند. آشنایی با این کدها به شناخت خطر نوع غیربازیافت این مواد و ضرورت جایگزینی آنها کمک میکند. هر چه عدد بیشتر میشود، بازیافت سخت تر و غیرممکن تر میشود.
در زیر انواع نماد وعلائم تجاري پلاستیک ها لیست شده اند.

کد بازیافت

کدها عبارتند از:
1- PET (پلاستیک کد 1) : پلی‌ اتیلن ترفتالات (به اختصار پت)، قابل بازیافت‌ ترین و معمول‌ ترین پلاستیک است که به عنوان بطری‌های نوشابه ،  آب و ظروف یکبار مصرف و ... استفاده می‌شود. محکم و در برابر گرما مقاوم است و با بازیافت به بطری‌ های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبرهای پلی‌استر و غیره تبدیل می‌گردد.

2- HDPE (پلاستیک کد 2) : پلی‌اتیلن با چگالی بالا که به‌ راحتی و به سرعت بازیافت می‌شود. پلاستیک از نوع خشک است اما زود فرم می‌گیرد و معمولا در قوطی شوینده‌ها، قوطی‌های آب‌میوه ، بطری‌های شیر، کیسه‌های زباله و ... به کار می‌رود. با بازیافت تبدیل به لوله‌های پلاستیکی، قوطی‌ شوینده‌ها، خودکار، نیمکت و ... می‌شود.

3- PVC (پلاستیک کد 3) : پلی‌وینیل کلراید به سختی بازیافت می‌شود. با آنکه محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، بازهم در همه جا دراسباب‌بازی‌ها، لوله‌ها، میزها، و بسته‌بندی و غیره به چشم می‌خورد. PVC بازیافت شده به عنوان سرعت‌گیر ، کفپوش، پنل و گل‌ پخش‌کن ماشین به کار می رود.

4- LDPE (پلاستیک کد 4): پلی‌اتیلن با چگالی پایین است. ویژگی آن قابل‌ انعطاف بودن آن است. معمولا در بسته‌بندی ، نخ‌ های شیرینی، کاورهای خشکشویی و قوطی‌های فشاری استفاده می شود. بعد از بازیافت به عنوان سطل‌های زباله ، بسته‌های حمل نامه، سیم‌بند و ... به کار میرود.

5- PP (پلاستیک کد 5): پلی‌پروپیلن در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم است. به عنوان نی، درهای بطری و قوطی استفاده می‌شود. PP بازیافت شده در چراغ راهنمایی و رانندگی، قفسه‌های کشویی ، پارو و جای پارک دوچرخه و ... استفاده میشود.

6- PS (پلاستیک کد 6): پلی‌استایرن که به فوم معروف است در ظروف یکبار مصرف دردار و غیره به کار می‌رود. بسیار سبک ولی حجیم است. PS به دلیل آن که گرما را زیاد منتقل نمی‌کند،موارد زیادی دارد. با آن که این ماده جزو برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها نیست اما می‌تواند به ظروف پلاستیکی،عایق‌های حرارتی، شانه‌های تخم‌مرغ، خط ‌کش و  تبدیل شود.

7- سایر موارد (پلاستیک کد 7): سایر پلاستیک‌ها مانند پلی‌اورتان می‌توانند ترکیبی از پلاستیک‌های فوق باشند. جزو بازیافت نیستند. محصولات با کد 7 می‌توانند هر چیز از زین دوچرخه گرفته تا ظرف‌های پنج گالنیرا شامل شوند. بسیاری از بازیافت‌کنندگان، پلاستیک با این کد را قبول نمی‌کنند اما رزین این پلاستیک‌ها قابل تبدیل به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی هستند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۳ بهمن ۹۶
    مهدی صمدی :
    سلام . بسیار عالی بود . متشکر
    پاسخ
  • ۴ اردیبهشت ۹۷
    محمد حسینپور :
    با سلام ممنون از به اشتراک گذاری مطالب مفیدتان
    پاسخ
  • ۱۱ تیر ۹۷
    امیر امامی :
    سلام و عرص ادب باتشکر از یاداوری بابت عدم بکارگیری دوباره بطریهای ابمعدنی و نوشابه ؛ چرا که نوع جنس انها سبب جذب ویروس بداخل جدار ه میشود ؛ طبعا بوسیله مایعات مصرفی ناقل ان ویروسها میشود
    پاسخ
  • ۱۰ خرداد ۹۸
    مهرداد رضاوند :
    با تشکر . کدام یک از کد ها بیماری زا‌ ویا سرطان زاست .و در ضمن ایا کد یک با دو در مصرف مکرر انها فرق دارند یا خیر قبلا از توضیحاتتان سپاسگزارم .
    پاسخ
  • ۱۱ خرداد ۹۸
    حسن حیدری رامشه :
    سلام مطلب به اشتراک گذاشته شده بسیار مفید مخصوصا در بازیافت می باشد ممنون
    پاسخ
  • ۲ دی ۰۰
    داود حیدری :
    واقعا دمتگرم با این اطلاعات باحالت که کلی حال کردیم
    پاسخ