ایران ضایعات

ابتکاری جدید در تولید آلومینیوم آلیاژی

ابتکاری جدید در تولید آلومینیوم آلیاژی ، صفحات آلومینیومی

ابتکاری جدید در تولید آلومینیوم آلیاژی : کشش صفحات آلومینیومى یکى از روش هاى آسان در تولید محسوب مى شود؛ اما همین روش ساده نیازمند کنترل مداوم و دقیق به منظور دست یابى به نتیجه موردنظر است.  مجموعه دانیلى وین یونایتد ( Danieli Wean United) اقدام به توسعه یک طراحى  ابتکارى به منظور هماهنگى میزان بار فک کشنده و نیروى حداکثرى کششى موردنیاز براى هر صفحه کرده است.

این الزامات به آلیاژ، عملیات نوردکارى و مراحل گرمادهى قبل از نیاز صفحه براى کشش به منظور تخلیه تنش باقیمانده با استفاده از عملیات خنک کارى، بستگى دارد. هر صفحه نیازمند کششى با درصد معین به منظور تنش زدایى و تولید موفق یک صفحه صاف هست.

زمانى که یک صفحه از کوره مربوط به عملیات گرمادهى خارج مىشود، بار مقاومتى آن نسبتاً پایین است. عاملى که منجر به تقویت بار مقاومتى می شود از طریق گذر زمان مورد نیاز به جهت رسیدن به سطح مقاومتى متغیر در هر آلیاژى به دست می آید. برخى از آلیاژها به سرعت کهنه شده و عملیات کشش را متناسب با زمان تغییر می دهند. درصورتی که عملیات کشش با اشتباه همراه شود، در سطوح صفحات ترك هایى ظهور خواهد کرد. روش کششى دانیلى به همراه کنترل خودکار عملیات این خطر را به حداقل کاهش می دهد. در این میان میزان افزایش طول بستگى به نوع آلیاژ مورد استفاده، نیروهاى پیش کششى و ضریب انقباض پس از رهاسازى صفحه دارد. طراحى دستگاه کشش ارتباط مستقیم با نیروى کششى، بار فک و اندازه و وزن سر دستگاه دارد.

عملیات کششی به روش دانیلى

دانیلى اقدام به توسعه سه نوع متفاوت از این طراحى کرده است:

  • قاب و تیغه هاى تمام جوشکارى شده
  • قاب جوشکارى شده و تیغه هاى پیچشده 
  • تیغه هاى آهنگرى و قاب پیچ شده

هرکدام از این طراحی ها متناسب با دامنه گستردهاى از نیروى کشش و بار فک انتخاب می شود.
طراحى تماماً جوشکارى شده قادر به تولید حداکثر بار کششى 60 مگا نیوتون به همراه حداکثر بار فک 55 کیلو نیوتون بر میلی متر است.
نوع پیچى و جوشکارى شده آن داراى یک سر مخصوص است که در بخش جلویى آن یک تیغه جوشکارى شده در داخل یک قاب محافظ قرار دارد. این قطعه جلویى به وسیله تعدادى میله هاى پیش تنشى به قسمت پشت سر به منظور تشکیل یک سازه مستحکم پیچ شده است.

استفاده از پیچ هاى پیش تنشى به کاهش مشکلات شایع در ایجاد شکاف میان بخش جلویى و پشتى اجزا به هنگام عملیات کشش کمک مى کند. درصورتى که این عمل هیچ تأثیرى درروند تولید ندارد اما از خطرات ناشى از لغزش و یا بریده شدن صفحه جلوگیرى مى کند. به علاوه توسعه این تنظیمات از طریق استفاده از یک قطعه بزرگ ریخته گرى شده به منظور فرم دهى بخش جلویى تیغه و دو پوسته پیچ شده براى تشکیل قسمت عقب مورداستفاده قرار مى گیرد. چفت هاى پیش تنشى مجددا به منظور ارتباط کل مجموعه و تشکیل یک سر یکپارچه مورداستفاده قرار مى گیرند. طراحى پیچى و جوشکارى شده قادر به تولید حداکثر نیروى کششى 85 مگانیوتون و بار فک 65 کیلو نیوتونى به ازاى هر میلى متر هستند.
در همین حال طراحى تیغه هاى آهنگرى و پیچى مى توانند حداکثر نیروى کششى 120 مگا نیوتون با بار فک 80 کیلو نیوتون در هر میلى متر را تولید کنند.

محاسبات دقیق و شبیه سازى مراحل کششى منجر به کسب نتیجه بهینه براى هر بخش از دستگاه شده و میزان تنش در قطعه کشیده شده را در حداقل ممکن حفظ مى کند. دانیلى تصریح کرد که این طراحى قادر به تضمین ایجاد کشش هماهنگ چه در طول و چه در عرض صفحه آلومینیومى خواهد بود و میزان ضایعات را به حداقل کاهش خواهد داد. سازنده این تکنولوژى مى افزاید یکى دیگر از مزیت هاى این دستگاه امکان جداسازى اجزاى آن براى حمل و نقل به جاى جابجایى یکپارچه با وزنى حدود چند صد تن است

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )