ایران ضایعات

تحلیل بازارهاى جهانى مس و آینده آن

تحلیل بازارهاى جهانى مس و آینده آن ، صنعت مس  قیمت جهانی مس

تحلیل بازارهاى جهانى مس و آینده آن : به گفته مدیرعامل ریوتینتو، مس هم اکنون در آستانه یک عصر جدید فلزى قرار داشته و کسب تمامى پتانسیل هاى آن کاملاً بستگى به این صنعت دارد. به گفته جین سباستین ژاك، این به معنى تمرکز بر کسب فرصت ها از فلز مس در مقابل اتلاف آن در میان نگرانى هاى کوتاه مدت در مورد شرایط چالشى تقاضاى اندك در چین و مشکلات پیش رو در تضعیف قیمت این فلز در صنعت است.

در زمان مدرسه ما در مورد عصر آهن و برنز مطالعه مى کردیم. امروزه به نظر مى رسد که دنیا در حال ورود به عصر فلزى جدید است. جایى که فلز مس نقشى اساسى و کاربردى در بسیارى از محصولات و اختراعات قرن 21 دارد. اما یکى از موانع اصلى در راه مس مساله جایگزینى است. چالشى که این فلز در برابر موادى نظیر آلومینیوم و پلاستیک در چند سال اخیر با آن روبرو شده است. امروزه کاهش قیمت مداوم محصولات جایگزین، ژاك را به درخواست براى استفاده بیشتر از تکنولوژى براى کمک در سطح وسیعتر و تغییرات طولانی تر که تاکنون انجام نشده، واداشته است. طبق برآورد ما، سالانه یک میلیون تن محصولات جایگزین وارد بازار مى شود.

تثبیت جایگاه مس

موضوع مهم این است : اگر شما به دنبال تولید ناخالص داخلى جهانى به 5/3 تا 7/3 درصد هستید و میزان رشد مس را 5/2 تخمین مى زنید مقدار باقى مانده (کسرى) به محصولات جایگزین اختصاص خواهد یافت. درصورتى که قیمت مس براى مدت طولانى بالا باقى بماند، درنهایت تمایل افراد براى تغییر به سمت سایر فلزات مثلاً آلومینیوم شدت خواهد گرفت. به همین دلیل است که ما نباید در مورد طرف تقاضا گزافه گویى کنیم؛ زیرا درصورتى که قیمت مس مجدداً به سمت افزایش پیش رود، تمایل به طرف مواد جایگزین بیشتر خواهد شد.
ژاك که هم اکنون مدیر انجمن بین المللى مس است، مى گوید براى تقویت نام مس کارهاى زیادى باید انجام شود. به خصوص به خاطر وجود برخى واحدهاى سازمان یافته توسط سایر فلزات جایگزین این امر ضرورى است. آلومینیوم در تثبیت جایگاه خود به عنوان یک بخشى از یک راه حل، بسیار هوشمند است؛ اما من معتقدم که مس راه حلى به مراتب بهتر از آن است.  ما تنها نیازمند رساندن پیام خود به شکل کاملاً محکم هستیم. ما داراى سابقه درخشانى برحسب بهینه سازى انرژى داریم، اما نقطه ضعف ما در بیان این مطلب است؛ بنابراین ما با همکارى با یکدیگر به دنبال ایجاد شرایط بهتر و رو به رشد خواهیم بود. بنا کردن نامى درخشان از مس به عنوان یک انتخاب پاك سال ها زمان خواهد برد، اما اگر شما از همین حالا شروع به این کار نکنید هرگز به آن دست نخواهید یافت.

در کنار فلزات گران قیمت، مس نیز یکى از رساناهاى فوق العاده محسوب مى شود. اگر قدرت رسانایى مس 100 درصد باشد، این مقدار براى آلومینیوم 60 درصد خواهد بود. درنتیجه سود بازیافت آن بالا است.

ما نیاز به تقویت این صنعت داریم. ما نیاز براى صحبت نه تنها براى جلب نظر مشترى، بلکه نیاز براى جلب نظر خریدار مشترى را نیز دارا هستیم. براى دختران و پسرانى که توصیه مى کنند از چه فلزى در محصولات خود استفاده کنند، مس و یا آلومینیوم، ما نیاز به جلب آنها نیز داریم. ما واقعاً نیاز به جلب مشتریان مشترى خود داریم.

تاثیر تکنولوژى در آینده مس

نقش اصلى ژاك در انجمن بین المللى مس  افزایش کاربردهاى جدید و حفاظت از بخش باقى مانده بازار است. بیشتر آن از طریق کمک تکنولوژى میسر خواهد شد. چیزى که به اعتقاد ژاکى اهمیت بالایى در آینده مس خواهد داشت.

این اشتیاق بخش مهمى از سابقه مهندسى ژاك فرانسه Orléans است. او که در شهر اورلینز متولد شده است، به مرکز آموزش معتبر لیسه Lycée Louis-Le-Louis-Le- Grand  لویز لگرند در پاریس رفته و در آنجا به مطالعه علوم پرداخت. او به لیست بلند بالاى فارغ التحصیلان برجسته از آن مدرسه نظیر ویکتور هوگو، جین پاول سارتر، ماکسیمیلیان روبسپیر و ژاك شیراك پیوست. او مى گوید: من در درس هاى نظیر ریاضى و فیزیک بسیار خوب بودم. پس این یک اتفاق طبیعى براى ادامه راه بود.

او تحصیلات خود در مقطع کارشناسى ارشد École  را در دانشگاه معتبر اکول سانترال پاریس و در مکانى که بزرگانى نظیر Centrale گوستاوو ایفل خالق برج ایفل، آندره میشلین صاحب برند لاستیک میشلین و مارسل شلومبرگر متخصص معرف ژئوفیزیک در آن رفت وآمد داشتند، گذراند.
اشتیاق او در مهندسى به او اعتقادى راسخ داد که دو عامل اصلى در تکنولوژى وجود دارد. عامل اول تأمین امنیت و پیشرفت هاى محیطى و عامل بعدى ایجاد ارزش است. این همان اولویت بندى سلامت و امنیت است که منجر به آسیب ندیدن حتى یک نفر در بزرگترین پروژه دیواره هاى لغزان در معدن در آوریل سال 2013 شد. در آن زمان بیش از 150 میلیون تن از لایه سربار به داخل گودال معدنى که تحت نظارت و کنترل شرکت مسکنکات بود، سقوط کرد. Kennecott Utah یوتا اتفاقى ناگوار که مى تواند مجوز عملیات ریوتینتو و سایر شرکت هاى معدن کارى را لغو کند. اگر در زمانى که ما یک گودال با دیواره لغزان داشتیم یکى از کارمندان جان خود را از دست مى داد، اعتماد به عملیات ما به شدت تحت تأثیر قرار مى گرفت. این موضوع تنها یک مسئله اخلاقى نیست. به گفته ژاك اگر شما مجوز فعالیت خود را از دست بدهید، با دردسر بزرگى همراه خواهید شد. داشتن این مجوز در کشورهاى عضو سازمان همکارى اقتصادى و توسعه و کشورهاى غیر عضو بسیار مهم بوده و صرف نظر از مکان بسیار چالش برانگیز است: بسیارى از مردم خواهان وجود مکان هاى دفع پسماند و یا یک گودال بسیار بزرگ باز در پشت منزل خود نیستند. درنتیجه هرگونه پروژه با نام ریوتینتو قادر به حفظ ایمنى و امنیت در آینده نیز بوده و حاصل صرف زمان و انرژى بالا از سوى ژاك براى آن است.

چالش اصلی ریوتینتو

شغل من در طول 20 سال گذشته شدیدا تغییرکرده است. درگذشته یک مدیرعامل به دنبال حفظ مجوز بهره بردارى در یک پروژه بود، اما امروزه این موضوع در اولویت دستور کار است. این موضوع هرروزه با افزایش توقع جامعه چالش برانگیزتر شده و من براى آن احترام قائلم. در طرف ارزش براى فناورى، چالش اصلى براى ریوتینتو ایجاد اطمینان از این موضوع است که مجموعه هرگز در استخراج کانه هاى معدنى از کوچکترین تلاشى دریغ نخواهد کرد. ما معتقدیم با استفاده از فناورى مى توانیم بالاترین نرخ برداشت کانه هاى معدنى را فراهم کنیم.
ژاك مى گوید: این بدان معنى است زمانى که ما با یک دولت براى تضمین در مورد استخراج از معدن صحبت مى کنیم، مى توانیم به آنها بگوییم " نگاه کنید شما مى توانید با یک شرکت دیگر همکارى کرده و 95 درصد از استحصال کانه هاى معدنى را کسب کنید و یا با ما همکارى کرده و فناورى ما 98 درصد از برداشت کانه هاى معدنى را براى شما فراهم خواهد کرد".از دیدگاه دولتى، داشتن تکنولوژى بهتر به معناى کسب سود بیشتر از حق امتیاز و مالیات است؛ بنابراین تکنولوژى تنها به معناى ایمنى نیست بلکه در مورد بازگشت سرمایه و عملکرد بهتر نیز به کار مى رود.

به گفته ژاك توسعه پایدار نیز یکى از موضوعات مهم دیگر بوده و به داشتن مجوز بهره بردارى نیز مرتبط خواهد شد.  مردم در مورد چالش فعالیت در اقتصادهاى درحال توسعه صحبت مى کنند، اما این موضوع ربطى به توسعه یک کشور ندارد، این موضوع مى تواند در هرجاى دیگرى رخ دهد. دقیقاً هر جاى دیگرى. کسانى که مجوز بهره بردارى از معادن را مى دهند، جامعه محلى و دولت ها هستند. من فکر مى کنم که ما به اندازه کافى ازآنچه که در صنعت نفت و گاز و بخصوص براى شرکت در خلیج مکزیک رخ داد BP بریتیش پترولیوم درس نگرفته ایم. آنجا یک کشور درحال توسعه نبود. بلکه آنجا آمریکا بود.

صنعت مس نیز نیازمند پذیرش چالش هاى اساسى براى کسب اطمینان از سهامداران و تمام نقاط دنیا چه در کشورهاى درحال توسعه و چه توسعه یافته است. به همین دلیل است که من علاقه وافرى به تکنولوژى دارم. این عامل مى تواند به بهبود عملکرد و کسب آگاهى در این صنعت کمک کند.

و این موضوع تنها در رابطه با بهبود عملکرد در دارایى هاى موجود نیست. به گفته ژاك تکنولوژى قادر به تأمین امنیت پروژههاى جدید نیز هست. از یک نگاه استراتژیک، من تمایل دارم که به یک شریک دولتى بگویم : به کار کردن با ما که به شکل هوشمند از تکنولوژى براى بهره ورى بیشتر و کسب سود دوطرفه استفاده مى کنیم، بپیوندید. من فکر نمى کنم که هیچکسى به این قضیه به این شکل نگاه کند. تکنولوژى یک مزیت رقابتى محسوب شده و مانند توسعه عملیاتى قادر به خلق فرصت خواهد بود.

تکنولوژی رزولوشن

استفاده از تکنولوژى به نام رزولوشن براى معدن عمیق زیرزمینى  Resolution آریزونا بسیار حیاتى است. در این پروژه ریوتینتو با استفاده از کامیون هاى کنترل از راه دور از روى سطح زمین عملیات بهره بردارى را اداره خواهد کرد. حلقه اول چاه در سال گذشته به اتمام رسیده و فرآیند مجوزهاى لازم معدن که داراى عمر مفید 40 سال است در حال پیشرفت مى باشد.

فناورى رزولوشن یک کان تن بى نظیر است. چیزى که تنها در رؤیا آن را متصور خواهید شد، اما برخى از چالش هاى عملیاتى و فنى نیز همچنان وجود دارد. ما مجبور به استفاده از فناورى درست به منظور حفظ جان مردم هستیم.این بسیار مهم است که در داخل یک حفره معدن شما قادر به مشاهده و پیگیرى جریان تولید به صورت آنى باشید؛ بنابراین سیستم هاى نظارت و کنترل ما به منظور بهینه سازى عملکرد در همهجا نصب شده است.نکته دیگرى که در مورد معدنکارى هوشمند وجود دارد، استفاده از تکنولوژى براى درك بهتر کان تن است. درنتیجه شما قادر به هدف گیرى بهتر محصولات با درجه مرغوبیت بالا و مدیریت بهتر گردش وجوه خود خواهید بود.
دیدگاه ژاك در مورد تکنولوژى به عنوان یک ممکن کننده این است " من هرگز از تکنولوژى صرفاً به خاطر خود آن استفاده نمى کنم". او مى افزاید ریوتینتو به دنبال واگذارى مجوز این فناورى به شرکت هاى دیگر نیست و تنها این استثنا را براى شرکاى خود قائل خواهد شد. ما به سرمایه گذارى خود در یک مسیر مشخص ادامه مى دهیم، زیرا فناورى یک ممکن کننده اصلى است. این کار نظیر کاوش است.

به نظر شما چند سال میان کشف یک منبع و لمس مس در دستان شما فاصله است؟ به طور میانگین 27 سال. نکته مهم این است که شما مى توانید پول تحقیق خود را یکشبه نابود کنید و یا مى توانید این سرمایه در همان مدت به دست آورید. این موضوع در مورد فناورى نیز صدق مى کند؛ بنابراین گفته مى شود هزینه میلیاردها دلار در تکنولوژى یک پیشرفت محسوب نمى شود؛ اما این کار باید با دقت فراوانى صورت گیرد، در غیر این صورت شما تمامى اعتبار و ارزش میان مدت و بلندمدت خود را نابود مى کنید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۵ اردیبهشت ۹۹
    کاوه حیدری :
    بسیار عالی
    پاسخ